söndag, juli 29, 2007

de mest korkade varelser som fötts och fostrats i det här landet


Om katten Gustav har måndagar, så har jag söndagar. Vidriga äckliga dagar som gjorda att bli deprimerade på. Precis om idag. Orkade inte sitta ensam hemma, som jag hade tänkt, utan begav mig in till city och vandrade omkring. Åt en kebab på Medborgarplatsen (våga väga säga ”Medis”!) och noterade att Heng, en kompis var inne i stan. Så jag anslöt mig till honom och vi vandrade omkring, tog nåt att dricka på Torget och sedan tog den här dagen slut.

Noterade i alla fall att svenska folket, eller i alla fall svenska turister, är bland de mest korkade varelser som fötts och fostrats i det här landet. Ni ser säkert själva, vadslagningen på gatorna. En snubbe lägger ut en liten filt på gatan och spelar ett spel där idioterna ska gissa vart bollen befinner sig. Dom har tre val, och det är tre askar.

Allt handlar om trolleri, trix och knep. Det där står i varenda trolleribok (kolla i bibblan så ska ni få se), även om teknikerna är annorlunda. Jag har inte brytt mig så hårt om hur dom gör i detta fallet, mest skrattat åt puckona som faktiskt tror att dom kan vinna.

Men en del vinner ju? Ja, absolut. Vänner till ask-männen (ett exempel är omringat i bilden ovan). Troligtvis är de två stycken, en som definitivt ska försöka sig på att vinna över sin vän och dels någon som håller utkik efter snuten. Ibland kanske både blandar sig i spelandet, allt för att göra det så övertygande som möjligt. Till en början så vinner dom, stora summor dessutom. Titta noga när ni går förbi och ni ser att det bara rör sig om femhundringar. Mindre duger visst inte.

Sedan är det dags för korkade medel-Svensson att ge sig i kast med lurendrejarna. Och blir givetvis blåst på sina pengar.

Tro mig, egentligen är jag inte speciellt upprörd över lurejdrejarna. Med tanke på hur basic dom gör det och hur uppenbart allt är så förtjänar dom allt att blåsa korkade människor på pengar.

SKPS-skalan: 5