torsdag, juli 26, 2007

En dag i kostym + god mat


Så här stilig ser jag ut i min nya kostym. Givetvis, som vanligt, är jag klädd som en begravningsentreprenör, men that’s the way I like it. Varför krångla till det med en massa trams och jox när man kan ha det så enkelt som möjligt?

Jag nämnde Folkets Kebab för några inlägg sedan, ett toppenställe när det gäller lunch, men jag vill också rekommendera två andra guldkorn!

Anneli och jag var ute och flängde härom helgen och hittade en mystisk liten thai-restaurang nära Beckholmen. Det är i stort sett bara en köksvagn med lite trädgårdsmöbler och en slö hund utanför, samt två glada thai-kvinnor inuti. Eftersom jag och David var ute och drev i området så bestämde vi oss för att ta oss en titt på stället (sorry Anneli, men vi ville bara kolla så att det inte resulterade någon matförgiftning, som dom gentlemen vi är – så nu kan vi också gå dit!). Maten kostade kanske sextio-sextiofel kronor i snitt, och drickat tio kronor. Det fanns en bra meny av klassiska thai-rätter att välja på, som inte var speciellt svenskifierade (tycker jag i alla fall). I sann enkel anda så serverades maten på papptallrikar och med plastbestick och tro på fan, det smakade som ”hemma” i Thailand! Det var smak på maten! Man fick lite tårar i ögon och näsan började rinna! Även David uppskattade maten.

Hittills den bästa Thai-maten jag testat i Stockholm, och det smärtar mig att den naturligtvis inte kommer att stå kvar året om – eftersom det helt och hållet är en uteservering.

Idag så träffade jag också min gode vän Erik, musikalregissör och flygplansentusiast. Vi tog en lunch på Bällsta, ute i Sundbyberg. Kanske, och då överdriver jag inte, den bästa lunchrestaurangen i Stockholm. Stora feta portioner där man gärna får backa, fräsch sallad och glad (och ganska högljudd) personal som tjattrar på spanska (antar jag…). Åt deras kryddstarka och mycket saftiga lasagne. Två olika såser direkt på, mycket kött och perfekt tillagad pasta. Så ruggigt gott. Deras tortellini är också perfekt och ja, jag har inte något ont att säga om Bällsta helt enkelt.