lördag, juli 21, 2007

Med svullna fötter och skavsår mellan låren


Wow, semester. Kort, men intensiv. I en vecka vankas det lugn och ro, även om jag ändå har en tendens att göra alldeles för mycket ändå. Men jag MÅSTE varva ner. Har tillräckligt svårt på kvällarna jag kommer hem och vanliga hederliga helger. Jag måste stiga upp extra tidigt för att kunna varva ner innan jag anländer till jobbet. Det beror inte på att livet eller jobbet är stressigt, utan att jag inte alltid mår så bra. Och mår man skit så är det lätt hänt att man spänner sig, oroar sig och på så sätt går upp i högvarv för ingenting.

Idag, lördag, så blev det lite improviserad underhållning tillsammans med Anneli (som vanligt oförskämt snygg). Vi hade först tänkt att gå på nån multikulturell festival i Rålambshovsparken (eller ”Rålis” som ni Stockholmare säger), men när vi kom dit såg det minst sagt dött ut och vi gissade att det skulle dra på senare på kvällen när det blev lite mer uppträdanden och matorgier. Hade varit kul att gå på, men nu blev både jag och Anneli på tok för trötta efter vår megapromenad. Anneli släpade dessutom på sin cykel hela tiden.

Efter att ha intagit en trevlig måltid på en relativt trevlig restaurang där jag fick bearnaise på skjortan och Anneli fick betala 25 kronor för fyra extra potatisar på spett, så vandrade vi ner mot vattnet vid parken igen. Givetvis, som den yngling jag är, så blev jag distraherad av alla halvnakna män (inte alla givetvis, bara dom snygga) som bredde ut sig överallt och senare tyckte Anneli att jag skulle börja äta sötlakris eftersom det är potenssänkande. Oförskämt Anneli! ;)

Som den kvinna av mod hon är så fick hon den briljanta idéen att vi skulle gå bort till nåt läskigt akvarium på Djurgården. Där skulle det finnas oerhörda mängder med läbbiga fiskar och andra havsmonster som man även kunde klappa. Så vi gick åt det hållet. Solen hade börjat steka på och vinden hade lugnat ner sig så till slut var det bara att kapitulera för värmen och släppa fram svetten (i alla fall för mig, kvinnor svettas inte vad jag vet ;)). Jag var i ett otroligt behov av vätska och jakten på en bankomat tog upp en del av tiden. Dessutom tog vi det väldigt lugnt, Åsa ringde och terrade mig lite med snuskiga frågor – som jag inte besvarade på grund av att det var för mycket folk runt omkring - så blev det väl tveksamt om vi skulle kunna hinna fram till fiskjävlarna innan stängning. När vi sedan kom till Djurgården så sprang vi på en snubbe, arkitekt och reklamman, som sålde ut hela sitt bohag eftersom han skulle börja ett nytt liv. Så jag köpte tre böcker för 120 kr: Mysterious Britain – Ancient secrets of the united kingdom and ireland av Janet & Colin Bord, The Ark of the covenant av Roderick Grierson och Stuart Munro-Hay samt Lines to the mountain gods. Nazca and the mysteries of Peru av Evan Hadingham. Väldigt bra köp och väldigt billigt! Synd att jag inte hade mer pengar bara – och Anneli fick ändå låna ut 40 kr åt mig.

Givetvis var fiskgrejset stängt, men efter det så sade jag hej åt Chrille som var på Gröna Lund med sin familj (han fick en luftkyss också) samt att vi kollade på dom stora dockorna där bakom, på… Beckholmen? Kan det heta så? Kommer inte ihåg. Där hittade vi också en underbar thai-restaurang i en husvagn, typ… eller inte riktigt. Såg väldigt mystigt ut med ett schyst läge med rostiga plåthus och ovårdade buskage. Två glada thai-kvinnor huserade där och jag hoppas verkligen det står kvar nästa gång vi går på expedition – för jag måste äta det. Det var verkligen som en naturlig del av Thailand på en bakgata på Djurgården.

Min mor skickade SMS att hon och sin man hade sett My Lucky Stars med Jackie Chan och hans vänner och att dom tyckte den var skitbra. Så jag måste nog ta och gräva upp lite fler såna filmer åt dom. Härligt med en mor som har god filmsmak!

Nu sitter jag här med svullna fötter, skavsår mellan låren och ett huvud lika tungt som en knubbsäl. Det är livet. Första dagen på semestern.