lördag, juli 28, 2007

Recension: King Kong Escapes (1967)

Fem år efter det förra japanska försöker med King Kong så kom det så en saftig uppföljare, på något sätt, även om det sägs att det egentligen mer är en uppföljare till en animerad amerikansk tv-serie. Inoshiro Honda, den enda riktiga kajiu-regissören tog som vanligt kommandot bakom kameran och levererade en av sina mest slipade och påkostade monsterfilmer.

Den onde onde onde Dr Who (spelad av den fantastiska Eisei Amamoto) har byggt en MechaKong för att kunna driva en gruva där han ska leta någon form av metall eller kristall som verkar vara väldigt värdefull. Tyvärr så visar det sig att MechaKong inte klarar av den magnetiska strålningen nere i underjorden! Samtidigt så upptäcker våra hjältar, de pinsamt snygga Rhodes Reason, Akira Takarada (slurp!) och Linda Miller att King Kong huserar på en ö där han har sällskap av ett antal stora feta dinosaurie-monster. Efter att King Kong fått battla Gorosaurus (som kör ett par fenomenala hoppsparkar med båda benen framåt) så får han givetvis tycke för Linda Miller och håller nästan på att ha sönder deras ubåt i ren upphetsning (men först efter att ha slagits med en stor elak sjöorm). Gänget far till UN och berättar om sin fantastiska upptäckt, men förstår givetvis inte att Dr Who och den mystiska Madame X (spelade av vackra Mie Hama, mer känd från You Only Live Twice) har fått nys om nyheten – och pang, dom har en ny ÄKTA Kong som kan gräva åt dom i gruvan.

Tyvärr visar det sig att Kong inte är så lydig och det enda dom kan göra är att kidnappa hjältarna och få dom att försöka tämja apan. Men Kong vill annorlunda, och givetvis blir det en schyst sammandrabbning mellan apa och robot på slutet.

Honda har haft en relativt fet budget här och visar hela sitt registerar av visuella och coola kameralösningar. Mer arbete har lagts på att integrera skådespelarna i samma miljöer som monster och miniatyrer, och faktiskt fungerar det riktigt bra. Filmen är snygg som tusan och har en tidstypisk look som känns igen från många agent- och scifi-rullar från samma epok.

Trots att det inte blir så mycket stadsstampning, väldigt lite till och med, så är det nästan en helgjuten action/äventyr/monster-film från en av Japans bästa regissörer. Salut till dig Inoshiro Honda. Du är värd all respekt.