måndag, juli 30, 2007

Simon & Matthew

Under drygt tio år så bodde jag i en egen lägenhet. Stillsamt (för det mesta), rent och prydligt (nja, inte alltid) och man slapp umgås med folk, som den eremit jag är. Det var en stor lägenhet, belägen i en källare, med bara en surgubben ovanför och en stentrappa som hela tiden hotade med att rämna. Underbart alltså.

Nu, sedan en tid tillbaka så hyr jag rum av Simon och Matthew, ett minst sagt orginell bögpar i Märsta. Simon är en korpulent fd värsting (med biljakter, båtstölder och allmänt busliv i sitt förflutna) och Matthew är en ganska stillsam, men sällsynt självsäker, thailändare som ser tio år yngre ut än vad han är - som vanligt med thaikillar. "You have no brain" kan han utropa till Simon, som replikerar "Vem är det som drar in pengarna här då?" - vadvid Matthew börjar prata om vädret istället. Mycket underhållande. Språket är en intressant och ibland kryptisk blandning av svenska, engelska och en del thailändska ord. Matthew är en fenomenal kock kan tilläggas, även om jag inte gillar dom där små fiskarna han knaprar på.

Simon kör som en dåre, vilket iofs inte är förvånande då han har yrkeschaufför. På vägen ner, han var snäll nog att hjälpa mig med flyttlasset, så var vi minst en gång på väg upp på vägräcket då han skulle rota efter cd-skivor eller göra något annat med båda händerna och ögonen så långt ifrån vägen som möjligt. Nyligen så tog han bilen, mitt i natten, ner till Tyskland och på hemvägen så for backspegeln då han mer eller mindre körde i diket under en sovstund bakom ratten. Sedan har det givetvis skett fler incidenter, och jag är lika nervös varje gång, trots att jag inte ens befinner mig i närheten av bilen.

Och det här är killen som vill bo i en husbil. Hur ska det gå? Ska han parkera huset nere i Märstaån eller? Eller skala av taket med hjälp av en låg bro nån varm sommardag?

Just nu är det dessutom stopp i badrumsavsloppet, vilket innebär att man får vada fram i badrummet med en håv och stövlar. Igår försökte Simon bada och fyllde faktiskt hela hallen med vatten, men det tog sig aldrig in till mig, även om han stod och hukade som en demon i dörröppningen och försökte se om jag också var drabbad av denna vattenförbannelse. Kändes som fucking japansk skräckfilm. Fattades bara en långhårig asiatisk flicka. Även om Matthew är bra nära...fast kille, halvlångt hår (som inte ens är svart) och thailändare.

Simons vanligaste skämt (funderar på att börja dra ett streck på min cellvägg...sorry, rumsvägg, för varje gång) är "Ska vi ha trekant" när jag har en kompis på besök.

Sängen jag sover på är ett äventyr i sig. Har inte tillräckligt breda lakan, så jag har lagt två lakan tvärsöver så att dom överhuvudtaget ska sitta kvar på madrasserna när jag rör mig i sömnen. Jepp, det är två madrasser som inte sitter ihop och som egentligen är helt lösa, vilket gör att ibland kan ena madrassen nästan ligga ute på golvet när jag vaknar. Kul.

MEN jag är väldigt tacksam att få hyra rum där. Det har gett mig en god start på det hela och både Simon och Matthew har verkligen hjärtan av guld, även om dom är lite orginella av sig - men vem är inte det, säg?