tisdag, juli 24, 2007

Skitväder och sega indier

Vilket skitväder. Jag har inget emot regn som regn, utan mer att bli fuktig. Jag gillar inte att få en perfekt torr frisyr nerfuktat av nåt skit från yttre rymden. Vill vara torr när jag är på land och våt när jag badar.

Är hemma en kortis. Jag har semester och spenderar mycket tid utanför det lilla rum jag hyr. Igår mötte jag Joao, den hyperspeedade portugisen jag känner väl sedan några år tillbaka, och vi deppade lite allmänt tillsammans – han funderar på att flytta till London, men jag anser det vara lite förhastat att komma på det nån dag innan en vanlig London-resa. Vi får ut till MediaMarkt och jag köpte Apocalypto för 129 kr – typ mina sista stålar, och noterade också att den usla teven för åttahundratusen kronor var borta nu. Tack och lov för det. Mådde nästan illa av hur dålig bildkvalitén var. Den hade fungerat att hänga uppe i Globens tak under en Rod Stewart-konsert, men inte inne i en vanlig butik eller hem.

Mat är en central del i min och Joaos strövtåg genom Stockholm. Mat och DVDs. Joao ville bjuda på mat och givetvis tackade jag ja till det, även om det var under viss ångest eftersom han bjudit så många gånger vi det här laget. I alla fall så bestämde vi oss för indiskt. Efter att ha tittat på Chrille från tio meters avstånd, där han stod i byggkläder bakom en stor glasruta så begav vi oss till Indian Garden, ett ställe som ska anses vara bra och billigt. Helt okey priser kan jag hålla med om, men när vi fått vänta på servitören i över tio minuter så gick vi. Då kom servitören. Han stirrade på mig som om jag vore Stalin eller någon, och jag stirrade tillbaka som om jag vore Hitler. Ajöss. Aldrig mer Indian Garden och dess slöa personal.

Vi vandrade nåt kvarter bort istället och åt på Tre Indier. Kanske inte lika lyxigt (iofs var väl inte Indian Garden lyxigt heller, men ändå), men snabb och glad personal som såg till att vi fick bra mat snabbt, och utan att bli ruinerade. Efter att näsan snorat igen och ögonen runnit lite så avslutade vi det hela och jag somnade tryggt i Joao och Unos gästrum nån timme senare.

Egentligen skulle jag ha spelat in en kortfilm, en liten roll, nu på morgonen på Tomtebogatan, men min motspelerska hade visst akut fått åka in på sjukhus så jag skulle återvända 12.30 och se om dom lyckats lösa det. Naturligtvis höll jag god min, trots förseningen. Jag vet hur det är att hålla i filmproduktioner och jag vet hur det är att ha störiga skådespelare som är mer bortskämda än talangfulla. Och sån ska inte jag bli.

Just det, måste ta och rekommendera gårdagens lunchställe också, Folkets Kebab. Trevlig buffé, trevlig personal och man blir garanterat mätt!