onsdag, juli 25, 2007

Vik hädan kavaj-jävel!


Den har gått hädan, äntligen. Min kavaj. En gång i tiden hade den ett par byxor, men när dom slets ut så fick dom snabbt ramla ner i sopkorgen. Men kavajen hängde på. I vinter, i storm, i solsken, i stress, i svett, i lugn, i natur, i stad, på jobb, på fritid, som filt, som kattleksak, som kudde. Som vän.

Den var svart en gång. Trevligt, trist svart. Anonym och enkel, effektiv och lätt. Men åren i väder hade fått den att få en mystisk blek, nästan gulnande färg. Fodret inuti hade repats sönder. Fickkanterna fransade, så även ärmar och ja, allt som hade en kant. När den började ge upp, och jag insåg att jag inte ville betala 150 kr i kemtvätt, så lät jag den gå i en vanlig tvättmaskin en sväng. Det fungerade bra. Blev lite korvig, men slätades ut så småningom av naturens gång.

Men nu är den borta. Ligger nerknycklad i en ungersk tants papperskorg, i källaren på Grosshandlarn, ni vet klädbutiken på Vasagatan? Jag promenerade in, hittade inte en enda lämplig kavaj, men en yngling med måttband och lidingö-dialekt plockade fram en stilren kostym, så enkel, så grann, som jag blev förälskad i. 995 kr kostade den, och jag slog till.

Den är svart! Inte solblekt. Den är hel! Inte fransig. Det känns förbannat skönt.

Dagens inköp: Gold, Operation Fritagning, The Bible, King Kong vs Godzilla, King Kong Escapes, Godzilla Raids Again, Frankenstein Conquers The Earth + böcker: The Holy Blood and The Holy Grail, The Lost Museum, The Psychic Battlefield.

Dagens SKPS-skala: 3