onsdag, augusti 15, 2007

Att köpa kondom


Passar på att skriva om detta spännande ämne när min mor är på semester och inte har tillgång till internet. Fan… jag är jagad på min egen blogg!

I alla fall…

Svängde in på Willys efter jobbet, min favorit-cheapo-kedja, även om den i Märsta är under alla kritik jämfört med Östersund. Mitt gamla Willys var en gigantisk romersk orgie i service och kunskap, medan den nya mer är som vanilj-sex med Carl Bildt. Ni fattar vad jag menar.

Det slog mig, bara så där, att vart är kondomerna? Alltså, brukar inte dom hänga vid kassorna, tillsammans med rakblad, cigaretter och Läkerolaskar? Lite snyggt uppstaplade som en signal att ”vi som använder kondom” vågar verkligen be om det högt och tydligt i kassan. I alla fall såg jag inga. Är det meningen att man ska fråga?

Fred: Ursäkta, jag ska köpa kondomer…
Kassörska: Jaha. Vilken sort?
Fred: Öh… ja, stora?


Ni ser, det kommer bara att gå åt skogen. Problemet är att jag ingen har koll överhuvudtaget på vad märkena heter. Oftast har dom löjligt lustiga namn, typ Jopphejdi. Tjofadderittan. Tah Mei Idal En, eller nåt annan ordvits. Sedan finns det olika tjocklekar.

Fred: Ursäkta, jag ska köpa kondomer…
Kassörska: Mmm. Vilken sort?
Fred: Fjärils… nånting.
Kassörska (högt och tydligt): Kondomer för fjärilar? Nädu, så små har vi inte!


Sedan skrattar alla kassor i kapp med varandra. Och pekar.

Vet inte vad jag ska göra. Det pinsammaste är väl att kassörskan antagligen kommer att missförstå allt. Där kommer man glad i hågen, får sina räfflade silkestunna Heikomåhjelpmej, slänger fram dom framför kvinnan i kassan. Och möts av en dödlig blick. För givetvis så är det mer eller en sexuell invit. En intellektuell tafsning. Ett ofredande. Eller helt enkelt ett försök att stöta på kassörskan. Sedan muttrar hon något och slår in mjölken. Fan, jag är liksom bög. Jag har inte ens lust att stöta på kassörskan. Gör man samma sak mot en manlig kassörska så kommer dom genast tänka ”Bög”, eftersom man köper kondomer av en man och ser glad ut. Ännu värre är det med äldre kvinnor. Vad ska dom tro? Dom vet väl inte ens om att man har sex?

En bekant, jag minns faktiskt inte vilken, tyckte det var så genant att köpa vaselin (för att massera en arm kan tilläggas, inget annat) i en vanlig butik att han köpte en till vara bara för syns skull. Så att det skulle verka mer ”naturligt”. Vad köpte han?

En gurka.

’Nuff said.