torsdag, augusti 02, 2007

bögar, judar, kvinnor, dvärgar

Jag kan tillägga att för någon vecka sedan så tyckte jag Glenn Hysén var en toppenidé som talare. Skitbra. Jag gillade till och med hans inslag i underskattade Böglobbyn. Men jag började helt enkelt tänka efter. Och jag fann att jag inte kan acceptera hans bruk av onödigt våld. För det var onödigt.

Men i detta cyniska och hårda samhälle så anses våldet tala bättre än ord, tyvärr.

En annan sak jag reagerade på är att i nästan alla intervjuer så snackar han om de hårda orden som växlas mellan t ex fotbollsspelare i omklädningsrum, på träningar, i duschen osv osv. Han säger att dom "skämtar" om bögar, judar, kvinnor, dvärgar... ja allt. De hårda orden hör till sporten.

Vadå hör till sporten? Det är väl ett jävla trams att säga så? Varför skulle inte en fotbollsspelare kunna bete sig som folk? Varför måste just en sån person se till att verbalt förnedra och driva med t ex kvinnor? Har dom så små kukar att dom inte kan uttrycka sig på ett intelligentare sett?

Nä, sorry. Jag har aldrig kunnat förstå mig på sånt där. Kanske Liston Söderberg och Glenn Hysén fattar, men det säger nog mer om dom än om mig.

(Hörde förresten att Glenn inte blev så välkomnad som jag hade trott. Det känns skönt att även en festivalpublik kan tänka ibland.)