onsdag, augusti 01, 2007

En man är en man som är en man

Tycker fortfarande det är konstigt att min anonyme beundrare tycker jag resonerar underligt när det gäller Glenn Hysén. Men jag tycker det är solklart. En snubbe tafsade på honom, han slog ner snubbe. Det påminner mig om flera hatmord där en kille har flörtat med någon och sedan blivit mördad. I teorin är det samma sak, det är bara det att Glenn saknar den där genen som gör att han vill mörda. Sedan är det otroligt otrevligt att bli tafsad på, men det finns ingen som helst anledning att slå ner någon, speciellt eftersom det inte var en farlig handling. Det var ingen som hotade att döda Glenn. Det var ingen som misshandlade honom. Det var bara en snubbe som tog honom på "snoppen".

Men Glenn vill visa att han är en redig heterosexuell machokarl och använde knytnäven istället för ord. Ibland måste man använda våld, men i detta fallet var det extremt onödigt. "Bögvärn" som man säger inom sportkretsar och militären. Tragiska människor.

En annan sak som är tragiskt med snubbar som Glenn Hysén (och troligen min anonyme beundrare) är att dom ska vara så förbaskat manliga och grabbiga. Gillar säkert att skrika könsord under matcher, vifta med biran i ansiktet på folk och vara allmänt "manliga". För det är frågan, vad fan är "manlighet"? Hur är man när man är man? Måste en man klä sig som en slusk, vara orakad, kolla på sport, klia sig i skrevet offentligt och leva på öl? Eller är det bara en myt skapad av osäkra människor? Människor som måste hävda sig som extra manliga så att dom inte kan missuppfattas som... gud förlåte... homosexuella? Det vill säga feminina.

Som jag sagt tidigare. En man är en man som är en man. Han är bara sig själv. Inget annat. Han gör sig inte till, han kan vara "macho", han kan vara "feminin". Huvudsaken han är den han är, inte skäms för det och respekterar andra män som är som dom är. Personligen har jag inget emot en "manlig" kille. Men jag har absolut inget emot en "feminin" kille. Det spelar roll liksom. Det är människan som är det viktiga. Jag vill se vad som är under fasaden. Kanske har Glenn Hysén ett fint inre, men just nu har jag svårt att respektera hans klyshiga "grabbighet" och ölsvingande ap-beteende.

Glenn kommer att få rungande applåder, visslingar och vara väldigt omtyckt efter och under talet. Ingen tvekan om saken. Men det är inte för att han är han, det är för att det är festival, glädje och lyckorus. Då skulle till och med Åke Green får en rungande applåd av en lätt överförfriskad, glad och lycklig HBT-publik.