torsdag, augusti 09, 2007

Hårror Rises from the Comb


Sprang in på Hair Cut (enkelt och... enkelt namn på en frisörsalong för en gångs skull) i Kista Gallerian och kastade glatt upp 190 kr för att korta ner håret. De senaste 5-6-7 år sedan har jag låtit Pierre klippa mig med trimmern... så det var ovant att plötsligt bli ompysslad av kvinnliga händer och dessutom få en trevlig shamponering på köpet. Så jag satt där, stirrande på reflektionen av mig själv... och såg mitt förut hjälmformade huvud bli förvandlad till en conehead. Jepp. Plötsligt blir underdelen av huvudet stor som en melon, kinderna ser ut som bäbiskinder och allt, utom huvudtoppen, ser ut att ha fått elefantsjukan. Groteskt.

"Oj, vilket tunt har du har!" utropade frisören lite glatt och berömde mitt fina, allt för tunna, babyhår. Ja, verkligen. Det det är tunt. Det kommer att bli tunnare. Min far ser ut som en biljardboll. Fast han ser tuff ut och snaggar skallen riktigt, riktigt kort, så att det bara ser coolt ut. Vet inte riktigt om det är min stil. Jag har testat att ta bort allt hår på huvudet och då såg jag ut som en rysk dörrvakt. Fast lite homosexuellare. Hårfästet har gett upp. Det kryper högre och högre upp och ger sig inte förrän det kommit över kanten och kan kasta sig ner mot Grand Nackyon.

På vägen mot Stadshagen satt jag och tog bilder av mig själv med mobilkameran för att se hur hårfästet satt samt hur klippningen såg ut på bild. När jag höjde kameran för femteelfte gången för att ta kort på skalpen så ser jag hur en kvinna ett par platser framför mig ser arg och bekymrad ut och tittar på mig. Hon lutar sig mot sin vännina som också tittar på mig och ser arg ut. Tror dom verkligen att jag sträcker upp en mobilkamera och tar kort på dom två? Gamla hösäckar. Och dessutom kvinnor? Vet inte, men nåt retade damerna. Kanske mitt allt mer klättrande hårfäste?

Nä, jag kanske skulle hitta en kompis här i Stockholm som kan klippa mig istället. Som vanligt. Kommer ihåg när jag anlände för att spela in Camp Slaughter och produktionsteamet tyckte det var perfekt att jag låtit styla håret precis som om en kompis hade klippt mig eller att jag hade klippt mig själv. Det passade karaktären perfekt! Om dom bara visste hur icke-genomtänkt den frisyren var. Gratis är ju alltid gratis liksom. Kan inte motstå det.