tisdag, augusti 14, 2007

Med storsläggan redo innanför skallbenet

Det går migrän i släkten, eller huvudvärk kanske snarare. Migrän är väl en renodlad sjukdom, medan huvudvärk bara är standard Svensson-sjuk. Jag vet inte vad jag har, men jag har oerhört lätt att få smärta i huvudet. Den kan glida på försiktigt under dagen, för att sedan utvecklas till en olidlig dunkande hjärnsmällande jävla skitgrej. Jag kan ibland ha huvudvärk så att jag blir liggande och knappt kan röra på mig. Ligger jag så gör det att jag får ont i huvudet, går jag omkring så gör det att smärtan ökar. Sitter jag upp och påverkar det huvudet. Inte kul. Detta är oftast helt utan förvarning, och då kan ni tänka er vilken smärta jag får efter att ha druckit alkohol.

En gång i tiden så genomfördes det EKG... eller vad heter det? EKG är för hjärtat. I alla fall, man röntgar huvudet. Scannar hjärnan, för att se om det finns nåt fel där uppe. Uppenbarligen finns det inget fel, men ibland undrar jag om det inte är nåt snett ändå. Något som påverkar humöret. Något som ligger och trycker där inne och håller mig nästan konstant låg eller på gränsen till livrädd. Konstig känsla. Rädd för ingenting alls. Smärtan har givetvis en klar koppling med nacken. Att nacken har belastas fel, till exempel genom att inte ha korrekt stöd, kan få mig att bli sängliggandes en hel dag. Ibland mindre, ibland längre. Det känns som om jag har feber. Blir yr och får enorma koncentrationssvårigheter. Svårt att tala också, kan börja sluddra. Inte prata sammanhängande.

Just idag känner jag den där läskiga huvudvärken som kryper sig på med storsläggan. Förhoppningsvis så försvinner den, men har jag otur så blir jag liggandes utan att varken kunna kolla på film, läsa en bok eller dumsurfa på internet.

Min morfar led av samma sak. Morsan lider också av samma problem. Så det är tur att inte jag tänker skaffa barn.