måndag, augusti 13, 2007

Mer människor

Ni vet att jag gillar människor och att studera medpassagerare på tunnelbana och pendeltåg är bland det mest roande jag vet, trots att det också kvalificerar mig som byfåne nr 1. För inte får man titta på okända människor? Eller analysera deras liv. Då har man inget liv själv. Fast det är väl det man har, tycker jag i alla fall. Har inte sett nån av mina favoriter på senare tid. Troligen har dom semester, eller så har dom insett att jag tittar på dom och försöker undvika mig så mycket som möjligt. En man som åker pendeln väger minst 200 kg. Han har svårt att gå, men han går ändå. Stora ben som gungar i kapp med kroppen. Han har alltid kavaj och är i övrigt väldigt stilrent klädd. Inte nåt trams som mjukisbyxor och sånt skit som väldigt storväxta personer brukar ha. Det är cred.

Det sitter en bisarr indier framför mig ibland nu också. Han är medelålders, har rött hår kammat över flinten och ansiktet ser ut att komma från en Indian Jones-film. Han är dessutom lite kortväxt och luktar märkliga kryddor. Harry Houdini-mannen verkar ha en flickvän eller fru också. Såg han stå och smeka hennes hår en morgon vid bussen. Det var fint. En annan favorit är den kliniskt perfekte och prydlige kontorsnissen med skjorta, slips, svart snaggat hår, lite kallt på toppen och ett snällt ansikte. Känns lite judisk och är hyfsat snygg också. Tråkig.. men intressant. Jag gillar honom väldigt mycket. Jag är lite besviken på att den asiatiska killen som bor i Upplands Väsby och jobbar i Sollentuna har varit försvunnen i nån vecka eller två nu. Eller det kanske är bra, han påminde väldigt mycket om Tony. Fast lite längre och ännu mer typiskt spretigt taiwaneiskt baby-hår.

Lider mycket av Willys ende snygge kassör verkar ha slutat eller ha semester. Såg han åka skateboard på långt avstånd för några veckor sedan, men sedan har det varit dött. Kom tillbaka, så att det finns en anledning att gå till Willys varje dag - precis som i Östersund. Två av de märkligaste skapelserna jag sett var dels en goth-thailändare med pipskägg, långt svart hår och i övrigt helt svartklädd. Såg coolt ut, och hans flickvän såg söt ut bredvid. Igår lyckades jag också se Märstas andra mega-gothare, en sydamerikan som hade så långt hår att det såg fejkat ut, svarta naglar, massor av silverringar och en schyst läderaktig rock med diverse nitar och spännen på. Inte alls illa.

Har ni förresten varit inne på Torget i Gamla Stan? Sjukt trevliga och charmiga bartenders som faktiskt kan det här med service. Och han med skägg är till och med gullig!

Träffade också en gammal bekant, Rickard, som fick äran att först skära halsen av mig, sedan hugga av min arm och sedan hugga av huvudet på mig i Camp Slaughter. Flera år sedan sist och det var kul att träffas igen! Han är verkligen i farten och ni lär nog se mer av honom i andra produktioner snart.

Nåväl, ett väldigt ytligt och fånigt inlägg. Men det är trevligt med människor... på nåt skumt sätt.