lördag, augusti 18, 2007

mysfoting & knivkastning


Det har varit upp och ner, mått ganska bra, men jag är sliten. Orkar bara inte lika mycket som jag hoppas att jag ska orka. Men det blev en kort liten session med Anneli i city idag. Först stack vi till thai-restaurangen där borta vid Beckholmen, vilket naturligtvis väldigt gott. Jag var hungrig som ett as kan tilläggas.

När jag stod och väntade på Anneli vid centralstationen så började en lång man med barskt ansikte och röd jacka att heila och skrika ”sieg heil” lite omotiverad. Vakt började cirkla kring honom, och en till dök upp lite senare. Men jag vet inte vad som hände. Troligen var det bara en stillsam knarkare som var lite sur. Eller nåt.

Efter thai-maten så skyndade vi oss till Kungsträdgården där Bodils Minicirkus härjade. Bodil roade både barn och vuxna med sina dresserade katter, hundar, en papegoja, en pianospelande tupp, den räknande gåsen Gudrun och Polisgrisen Rosa. Vi var inte dom enda som blev gris-groupies bakom scenen när Rosa spatserade ut och väntade på att åka hem. Ett fint djur, och smart. Var i alla fall en trevlig show.

På Sergels Torg så höll Cirkus Cirkör hus och kastade kniv, vilket jag inte gillade, men det var i alla fall spännande. Det var även en man som kröp in i en ballong, en konstart som jag tycker är väldigt underskattad. Mer ballongmän åt folket! När trapetsnissarna dök upp, vilket tillsammans med hästar som springer i cirklar är det tråkigaste man kan utföra på cirkus, så gick jag och köpte dricka – och när jag kom tillbaka så hade en vit gospelkör tagit över och vrålade halsen av sig. Otroligt obehagligt, och Anneli var också illa berörd över denna kulturskymning. Men roligare blev det när några vältränade nissar repellerade sig ner från kulturhuset och sedan började det välla ut tonvis med ballonger med en lyckokaka i en påse fastsatt på varje. Både jag och Anneli våldade oss in bland barn och pensionärer och fick tag i varsin ballong – vilken jag förde anda till Märsta (bildbevisa ovan, Anneli!) och nu ligger den och dör en långsam pysdöd på mitt golv.

Vi såg en mysfoting också, en mjukistusenfoting som påminde om den oerhört läskiga fotingen som vi såg på igår. Såg ut som den var gjord av någon form av tymaterialet, med läskiga köttiga toppiga ben. Dessutom så fångade den och åt en gräshoppa genom att spruta slem ur två hål, allt för att paralysera offret. Sjukt djur.

Tänkte skriva om snigelsex också, men jag orkar inte just nu. Vill gärna hitta klippet på nätet så att ni ser hur vissa sniglar parar sig. Det är lika bisarrt som man kan fantisera om.