lördag, augusti 04, 2007

Prideparaden 2007


Blinda. Vänsterpartister. Moderata ungdomsförbundet. Tunnelbaneanställda. Tranvestiter. Poliser. Bears. Lino-hunkar. Militärer. Svensson-bögar. Döva. Ungdomar. Pensionärer. Dragqueens. Dragkings. Machos. Fjollor. Sossar. Centerpartister. Akademiker. Araber. Cyklister. Butchflator. Tanter. Gubbar. Stolta föräldrar till homosexuella. Regnbågsfamiljer. Småbarn. Tjockisar. Tränade. Läderbögar. Motorcyklister. Singlar. Par. Gifta. Skiljda. Svenskar. Utlänningar. Kommunister. Idrottare. Män. Kvinnor. Killar. Tjejer.

Och så mycket mer.

Förstår ni vilken mångfald? Hur mycket som ryms inom gaykulturen. Den som påstår att Pride Paraden är översexualiserad och enbart handlar om glamour måste vara blind. Eller bara dum i huvudet för att inte se vad som pågår. Alla fanns representerade där. Skitsamma vad dom definierar sig som, det handlar om människor. Inte alls olika vanliga pålitliga heteros. Faktum är att det är exakt samma människor, men som råkar ha en annan form av kärlek. Faktum var att det var lite dragqueens och glitter jämfört med alla ”vanliga” HBT-människor. Såna som inte spexade till det. Men folk ser det dom vill se. Tyvärr. Vill dom få sina fördomar bekräftade så blir det väldigt enkelt. Men har dom ett öppet sinne så kommer dom att få se att Pride är så mycket mer.

Jag älskar tokerierna, humor och glittret i en parad. Det är bara för att det är roligt, för att det är underhållning, för att det ska vara show. Jag älskar HBT-aktivisterna med ihoptejpade munnar och protestskyltar mot homofobin som prider sig i Öststaterna. Jag älskar Lino-hunkarna som kör sitt race. Jag älskar björnarna som skiter i vad folk säger och är stolta över sin mage. Jag dyrkar alla bögar och flator som inte har definierat sig till någon grupp, utan bara går där och mår bra, och är stolta.

När Mona Sahlin, vår näste statsminister, gick förbi så vrålade jag ”Mona!!!”. Hon vände sig om, försökte se vart ropet kom ifrån. Jag vinkade glatt till henne och hon sken upp i ett fantastisk leende och vinkade tillbaka. Det gjorde min dag.

Puss på er alla.