söndag, augusti 12, 2007

Sexton år och död

Man måste göra skillnad på ålder och ålder. Människor dör. Så enkelt är det. Jag sörjer aldrig när en äldre människa dör, även om det är någon som är mig nära. Jag ser det som tidens gång. Det ska ändå ske någongång. Och personen har troligen fått fara vidare till det stället han/hon ville komma, oavsett det är att återfödas, komma till himmel eller helvete eller bara försvinna in i en svart dimma och sluta existera. När mig kära morfar, Odd, dog så kan jag inte säga att jag blev ledsen. Blev inte glad heller. Neutralt. Han var väldigt gammal. Han längtade nog vidare till dit han ville, det var en lättnad för honom när han fick somna in.

Jag höjde knappt ögonbrynen när Ingmar Bergman dog. Eller Antonioni. Vi snackar gubbar som föddes på tiotalet. Det var deras tid nu. Finns ingen anledning att gråta eller sörja. Dom hade gjort sitt, och dom var nog hyfsat nöjda med sitt liv vid det här laget. Eller kanske missnöjda. Det vet jag inte. Men dom hade gjort sitt.

Tog mer illa vid mig idag när jag surfade runt på QX. En sextonårig kille var förtvivlad. Han bästis, en tjej i samma ålder, hade just dött. Drunknat. Då skar det i mitt hjärta. Det är ingen människa jag känner, ingen jag någonsin kommer ha någon form av relation vid. Men tjejen var sexton år. Hon drunknade på sin födelsedag.

Det är för mig meningslöst. Lika meningslöst som när familjer och barn blir sönderbombade både av sina egna och inkränktande soldater och gerillor. Det är den meningslösheten jag inte tål. Jag skiter egentligen i soldaterna, om dom är frivilliga i det dom gör. Dom har lärt sig döda och risken finns att dom själva dör. Men det vet dom. Men när någon som inte ens kunna uppleva livet ännu dör, då mår jag inte bra. Det är så mycket att se, så mycket att uppleva. Älska, hata, bråka, bli kär, utvecklas som människa, uppleva bitterhet och ondska, glädje och lycka.

Så jävla mycket. Som sexton år har du inte hunnit uppleva livet. Du har just gått från att vara barn till någon form av halv-vuxen. Man förtjänar en längre tid på jorden. Göra sina val, inte dö i en olycka. Eller få huvudet avskjutet av en amerikansk soldat. Eller torterad av kinesiska myndigheter. Eller rånmördad. Eller bara dödad på grund av att man är den man är.

Fan.