måndag, augusti 06, 2007

Tåg och Simpsons

Jag fnissade till häromdagen då jag stod och väntade på pendeltåget. Kom ihåg ett smart, men fräckt sätt att lösa problemet med ett missat tåg. Det var väl ett-två år sedan, jag stod och väntade på tåget till Östersund. På det andra spåret så stod det ett annat tåg. Kommer inte ihåg vart det skulle, men en person var verkligen angelägen att få följa med. Tåget började puttra iväg och samtidigt ser jag hur en yngre man hysteriskt kommer springande ut på perrongen. Han skriker först "Vänta!" men förstår väl själv att det är inte något som direkt skulle få en lokförare att stanna, så han tog tag i ett dörrhandtag, fipplade upp ärmen högt upp upp över handen och började skrika "Hjälp! Jag har fastnat!" om och om igen.

Jag bara log.

Tåget var helt enkelt tvungen att stanna, och sur konduktör kom ut och muttrade något åt ynglingen, som trots sitt spratt fick följa med. Bra gjort. Enkel form av trevlig olydnad. Precis en sån där sak som retar upp en moderat, men roar oss andra.

Såg Simpsons The Movie igår och den var precis så bra som förväntat. Till och med bättre, eftersom den också fick mig att verkligen känna ännu mer för karaktärerna än vad jag gjort i TV-serien. Den hade ett par geniala gags, givetvis den nu redan berömda "Spider Pig"-sekvensen, men även små vassa pikningar åt högerfolk, kristna, oljebolag (samt dom som accepterar vad dom gör) och andra som förtjänar det. En en rolig och charmig gay-kyss bjuds vi också på.

Jaha, så intelligent skrivet blev det idag ;) Men det blir säkert nåt mer senare... om jag känner mig själv rätt.