lördag, augusti 18, 2007

Trettio sekunder filmhistoria på Märsta Station


Just det, höll på att glömma. När jag steg av på slutstationen i Märsta.. förresten, Slutstation?

”Slut Station”, låter som ett billigt thailändsk horhus i Pattaya. Jaja, skit samma.

På Märsta Station så tycker jag mig se ett bekant ansikte, och det bekanta ansiktet tittar tillbaka på mig med ett visst igenkännande i blicken. Sedan ignorerar vi varandra för nån sekund, och sedan tittar vi upp. Joda, det är Lars Lundgren – den gamle svenske stuntmannen som har varit med allt från Mats Helge-filmer till James Bond-filmer. Ni som har ett kultfilmsintresse känner också igen honom från Thriller – En grym film, där han blir brutalt misshandlat i ultraslowmotion av Christina Lindberg i en lagerlokal.

Jag frågade om han kände igen mig, och han verkade osäker. Jag nämnde Farligt Förflutet, filmen där vi arbetade ihop, och han verkade komma ihåg lite. Men troligen kom han inte ihåg mig, trots att jag producerade filmen. Eller medproducerade. Farligt Förflutet av ett stycke b-action som Sverige nog helst vill glömma. Det enda jag är nöjd med är att Lars Lundgren, Frederick Offrein och Mats Huddén gör cameos i den. Som en hyllning till svensk åttiotalsaction. Tyvärr klipptes den enda vettiga actionscenen bort, och någon gång ska jag lägga upp den på YouTube så att ni får se att både en vild skottlossning och en bilkrasch hamnade på klipprummets golv. Tyvärr, för det hade verkligen livat upp en stentrist och usel film.

Men i alla fall. Vi skakade hand och sedan vandrade han iväg, lycklig verkade det som, med sin jämnåriga flickvän, eller vad det nu heter i den åldern… Ett stycke filmhistoria, så där bara i trettio sekunder på Märsta station. Det är inte illa för att vara en lördag.