torsdag, september 13, 2007

Recension: The Senator (1983)


Så har jag troligen sett min första iranska thriller.

Jag har helt medvetet undvikit iranska filmer eftersom den alltid verkar innehålla iranska kvinnor som går över en öken, medan hettan vibrerar i luften omkring och deras kläder fladdar i den minimala vinden. Klipp till en fårad man som grälar med sin bror om rätten till djuren på gården. Och så vidare.

Så den första iranska filmen jag såg… och köpte, hade stenhårda snubbar med stora mustascher och pistoler på framsidan. En bra början helt enkelt. Den engelska titeln, och det är allt jag vet, är The Senator och handlar om två karaktärer, väldigt olika, vars öden möts i en schyst heroin-konspirations-affär. Dels har vi den glade, naive och snälle taxichaffisen som helst vill gifta sig med sin kusin och se till att mamma får träffa en doktor på grund av sin bensmärta. Sedan har vi den sjukt laglydige polisen Haghgoo som aldrig har brytit mot lagen. Chauffören visar sin fina körförmåga i en biljakt och blir anställd av Khomeri, en riktigt slemmig politiker (antyds det i början) som också är heroinhandlare. Givetvis vet inte vår hjälte att det är heroinsmuggling det handlar om, och blir fast – av Haghgoo – i ett tillslag. Men efter ett tag så inser Haghgoo att hans nye vän är oskyldig, släpper honom fri och får själv sparken för detta tilltag.

Där hade en vanlig svensk film slutat. Men eftersom detta är en hård iransk film så sluter dessa två stiliga hjältar upp tillsammans för att slå hårt mot hårt när det gäller Khomeri och hans heroin-liga. Med jakter, lite skottlossning, slagsmål och lite trevliga story-twists som resultat.

Trots den låga budgeten och enkla handlingen så var detta en riktigt effektivt berättad historia. Spännande och välspelad, med en intressant blandning av iransk kultur och kommersiell thriller-underhållning.

Det som är riktigt intressant är det dystra och svarta slutet som absolut inte är till någon fördel för iranska myndigheter. Det är obarmhärtigt och våldsamt och det förvånar mig att en så pass systemkritisk film letat sig ut ur den iranska myllan.

Lyckas jag identifiera några skådisar eller hittar någon bild/affisch från filmen så lägger jag upp dom här. Denna hemsida fanns angiven på fodralet.

Edit 080802: Vaultkeeper har listat ut vem regissören är, vilket är en Mehdi Sabagh-Zadeh. Filmen ska ha släppts in 1983 och var en stor succé enligt en sida.