fredag, november 30, 2007

Alla dessa TV-serier!

Friheten med DVD eller liknande format är att man enkelt kan få tillgång till diverse TV-serier utan att behöva ens röra vid en vhs. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av Prison Break, CSI: Klövsjö, Lost och det de andra megaserierna. Men givetvis så följer jag några mer eller mindre hippa produktionen, givetvis i min egen takt på DVD:

Dexter - Jag slutade att se serien efter halva säsongen då en idiot på Filmcafé lyckades avslöja en oerhört viktig plotpoint, men nu har jag tagit upp serien igen och den fortsätter vara lika intelligent och rolig. Amerikansk TV-dramatik blir bara bättre och bättre.

Twin Peaks - Eftersom jag aldrig var någon större fan när den sändes och vid repriserna, kanske på grund av den extrema hypen (sånt får mig oftast att tappa intresset) så ser jag nu om serien i lugn och ro. Pilotavsnittet är ruggigt roligt och välskrivet, och man fastnar på en gång. Ska bli kul att återuppleva denna TV-klassiker.

Rome - Ja, vad ska man säga. Romare, våld, sex och intriger. Det kan inte gå snett. Verkligen en typisk såpopera, fast så otroligt mycket bättre och intressantare... och sedan var det ju detta med romare, våld, sex och intriger ;)

Empire - När Rome gick bra så slog nån annan kanal till och producerade miniserien Empire. Påkostad och mer familjevänlig, även om inte det säger så mycket. Dock sevärd, men jag har inte sett tillräckligt mycket för att kunna ge en bra kommentar.

Millenium - Den mästerliga thrillerserien med Lance Henriksen som Frank Black. Har absolut inget negativt att säga om den. Läskig, blodig, välspelad och oväntad. Storartad dramatik.

The Lone Gunmen - Spinoff till Arkiv X som floppade och lades ner efter en säsong. Men det är en skön bagatell till serie med mycket humor och hyfsat absurda avsnitt. Den är mycket lätt att tycka om.

I, Claudius - Typiskt välspelat och välproducerat brittiskt TV-drama från sjuttiotalet. Men liksom Empire har jag inte riktigt hunnit engagera mig i den ännu.

Homicide: Life on the street - Sjukt bra snutserie i någon form av ultrarealistisk filmstil och med skådespelare som spelar stjärten av alla svenska Persbrandt-amatörer!

Bläckfisken - Har också precis börjat kolla på denna vansinnigt fängslande italienska miniserie från '84 och organiserad brottslighet på Sicilien. Otroligt mångbottnad, våldsam, charmig och intelligent. Man fastnar direkt. Kan knappt bärga mig när det gäller återstående säsongerna.

Sedan har jag också den nya miniserien Salems Lot att beta mig igenom. Den verkar okey och har bra skådespelare. Måste köpa orginalserien också, som jag minns som oerhört läskig. Jag vet inte om Linus på linjen räknas som serie, men den går jag också igenom. Tyvärr så ligger Kolchak nerpackad sedan ett halvår tillbaka, men denna föregångare till Arkiv X är riktigt sevärd. Tänker Colombo/Kojak/Cannon - fast med levande döda, utomjordingar, demoner, spöken och givetvis en tidsresande Jack The Ripper!