onsdag, november 21, 2007

Gregory känner att naturen kallar



Gregory pinkar ungefär en gång i kvarten, och denna gången hann vi tio minuter från hans senaste toalettbesök (på restaurang Torget) innan det var dags igen.

Vi tog lite bilder i Gamla Stan och sedan skulle jag visa honom den där stora runda innergården som uppenbarligen tillhör kanslihuset. "Oh, maybe I can find a place to pee" slänger han ur sig och jag blir naturligtvis nervös som en räka. Inte kan man kissa på en sån plats. Det är säkert kameror överallt och troligen vaktbolag som håller hård koll på en sån plats.

Så jag pekar ut genom porten och ner mot vattnet. "Go down by the water instead" säger jag och yttrar mina farhågor angående övervakningskameror och vaktbolag. Gregory, som uppenbarligen tycker jag är onödigt jobbig, går med på det samtidigt som jag förklarar att det faktiskt, på nåt sätt, är förbjudet av kissa på allmän plats. Jag har själv sett snutar arrestera människor för det - som om det inte finns allvarligare brott att utreda.

Men i alla fall, ut genom porten och ner mot vattnet. Jag pekar på en stor fin gård, lagom mörk och diskret och tycker att det är en bra plats. Så Gregory kilar in där och jag går ner mot vattnet och ser två fiskeentusiaster stå och veva med sina spön i kylan.

Sedan vänder jag mig om. Ser alla övervakningskameror. Pansardörrar och skyltar. Inser plötsligt att Gregory står och pinkar precis mellan Riksdagen och Högsta Domstolen, vid en byggnad som uppenbarligen tillhör någon av dessa höjdarställen. Sedan får jag ett "skojigt" sms från min käre G som skriver att han blivit arresterad. Haha. Jättekul. Han vet verkligen hur han ska trycka på mina nerver.

Själv minns jag bara gången då vi pratade i mobil med varandra och han nära på blev arresterade av sysslolösa snutar som hade fått en anmälning från någon att det stod en skum typ utanför huset varje kväll och snackade i mobil. Gregory fick tömma allt i fickorna, visa passet, visa hur han bodde (lite längre bort i ett annat hus) och agera fin och lydig skummis.

Snacka om att jag var nervös, speciellt som det sista jag hörde var någon som frågade "Vad gör du här då?" på svenska och sedan bröts samtalet i över en halvtimme...