tisdag, november 13, 2007

Kinesa i Kina?

Det kanske inte är välbekant för alla att jag då och då fått erbjudanden om att arbeta i Kina. Jag har en god vän där sedan många år tillbaka, en malaysian som arbetar inom reklam och närliggande områden. Jag har skrivit treatment åt filmer för honom, designat tröjor... och en del annat som jag faktiskt inte kommer ihåg.

Har naturligtvis ju äldre jag blivit mer restriktiv med vad jag gör och nu på senare tid så har vi inte hörts så mycket. Men så hörde han av sig igen. Han bor och arbetar i Shanghai, en modern och framåttänkande stad (åtminstone utåt) som gärna välkomnar västerlänningar. King, som min vän heter, vill gärna att jag ska försöka ta mig dit och arbeta med honom igen. Det är projekt på gång, saker på "g". Fortfarande inom reklam och media. Man gillar mina arbeten där borta, och givetvis är det lockande att lämna allt här och åka dit. Men jag vet inte.

Främst är det nu för att jag inte vill åka utan Gregory. Har ingen lust att lämna Sverige precis när jag träffat en riktigt, riktigt bra kille. Så åker jag, så måste han hitta jobb där också - vilket han är öppen för. Men det blir givetvis mer trassel och komplikationer.

Men det som stör mig, och har stört mig sedan det först börjades snacka om saken för flera år sedan, är att jag inte riktigt känner mig tillfreds att arbeta i en diktaturstat. En stat som förtrycker oliktänkande, homosexuella och andra som kan störa den prydliga kinesiska ordningen. Givetvis är Shanghai, och gamla kolonin Hong Kong, mer fri och man kan vara öppet homosexuell, pyssla med mer vågad underhållning och ha lite friare åsikter. Men vad hjälper det när resten av landet är styrt som i Nordkorea... trots att amatörkommunister OCH kapitalister gärna vill påstå motsatsen.

Så vill jag egentligen bidra med skatt och framgång till ett land som helst vill se mig död? Jag vet faktiskt inte. För det är mycket som sker under ytan, tyvärr...