tisdag, november 13, 2007

Nu ska vi ut på tiger... dvd-jakt!

Som dvd-missbrukare så finns det såna där dagar då man bara måste ut på JAKT. Leta rätt på lämpliga offer, fram med betalkortet och sedan låta ännu ett par mer eller mindre nödvändiga dvds slinka ner i väskan. När jag och Joao är ute så blir det vanligtvis samma gamla runda, som bara stundtals är effektiv:

Record Hunter - Bra butik med god omsättning på dvds, även om kanske de mer udda filmerna och fina utgåvorna uteblir. Men filmerna ligger mellan femtio och hundra kronor och är oftast i bra skick. Man kan göra en del fynd på övervåningen där man ställer de boxar som kan väldigt fördelaktigt prissatta. Det finns en mindre butik några meter bort som främst fokuserar på cds, men som har en liten dvd-avdelningen också. Det är helt okey, och har bra pris på boxarna, men det är också tyvärr ganska mainstream.

Sedan så tittar vi nästan alltid in på Buylando som finns i närheten, och där har jag aldrig köpt något. Men vi snackar alltid om att köpa varsin box då två boxar går för 499 kr, vilket är okey. Men det har aldrig blivit av. Av någon anledning så skippar vi sedan hela city och beger oss till gamle trotjänaren Science Fiction Bokhandeln där det oftast är dyrt (men inte så ABSURT dyrt som på Megastore eller Åhléns), men som trots allt har en del bra film. På hyllan precis ovanför trappen till dvdavdelningen så brukar det vara diverse erbjudanden och där kan man göra fynd.

På Söder tittar jag nästan alltid in på Filmkedjan och Nr 1 Video för att se vad dom säljer ut för x-rentals. Speciellt Filmkedjan, där borta i närheten av Medborgarplatsen, har oftast dokumentärer och skräckfilm på utförsäljning vilket är fenomenalt. Filmkedjan vid Mariatorget har tyvärr helt dött på intressanta-filmer-fronten och där är jag ytterst sällan nu för tiden. Nr 1 Video är grymt mainstream, men det är alltid roligt att plocka på sig lite såna filmer för tjugonio kronor styck.

När jag är själv så blir det lite längre eskapader. Dels brukar jag, trots att det är trist att gå dit, bege mig till Serie- och skivhandel på Sveavägen. Dom har ett underhållande sortiment av skräck- och asiatiska filmer för helt okey priser. I övrigt är dom välsorterade och har en stundtals också väldigt pratglad personal som gärna snackar film om det finns tid över. Efter att jag varit där, eller ibland före, så går jag till SubDVD på David Bagares Gata och tittar vad dom har för nyheter. Oftast så köper jag något som är utgivet av Studio S eller Njuta eller Klubb Super 8 då den prissättningen är väldigt bra.

På Söder finns det främst två platser som jag söker, dels fantastiska Monkey Beach där Micke gärna snackar filmaffischer, Kirk Douglas-filmer och berättar om när Tarantino var på besök (eller andra legender, till exempel att Dogge Doggelito köpte en vhs-utgåva av den polska mastodontfilmen Faraon för några år sedan). Jävligt bra sortiment, bra priser och Micke vet det mesta om samtliga filmer som finns där, speciellt om det är från sjuttiotalet och neråt i kronologin. Det är sällan jag går från Monkey Beach tomhämt, senast blev det Sam Fullers The Big Red One samt Towering Inferno - båda i feta special editions.

På Högbergsgatan finns det också en butik som säljer vinyl, cd och dvd och som har ett mycket bra sortiment av arthouse. Där köpte jag bland annat sex-sju Fassbinder-filmer för ett tag sedan, allt till ett bra pris. Ett ställe jag kommer att besöka fler gånger.

Just det. På lördagarna brukar det ibland stå nån nisse och sälja filmer på Hötorget. Precis framför själva konserthallen, inte borta vid det motsatta hörnet. Där finns det en hel del bra och även där har vi en bra källa till dokumentärer för en väldigt billig penning. Senast köpte jag Alice och Jag där samt Hugo och Rosa.

Megastore i PUB-huset har jag slutat besöka (finns den kvar överhuvudtaget?) och den nere vid Sergels Torg är så absurt dyr att det bara måste vara idioter som handlar där. Åhléns kan ibland ha bra reor och då går det att fynda, men i övrigt… nä. Små butiker är bäst när det gäller dvd, speciellt för oss som gillar mer än bara Adam Sandler och Colin Nutley.