fredag, november 16, 2007

Som en hund som väljer mellan katt och kanin

Ibland känner jag mig som en glad hund.

Husse öppnar dörren, jag springer ut, får syn på en härlig färsk katt som desperat försöker gömma sig i ett hör av trädgården, med staket bakom sig och ingenstans att ta vägen. En enkel match för mig givetvis. Behöver inte ens tänka. Behöver bara springa ut, rusa fram mot kattkräket och ruska fienden tills att det blir ätbart.

MEN samtidigt som jag springer mot katten så ser jag en ullig vit int ont anande kanin som sitter och mumsar på en morot några meter bort. I samma ögonblick som denna härliga, gulliga köttklump med döda hajögon och morot i käften uppenbarar sig så försvinner tanken på katten och jag kastar mig efter kaninen istället.

Så jag känner mig som en glad, hungrig hund som inte riktigt kan fokusera. Eller som har minne som en guldfisk, när jag borde ha minne som en elefant.

Gregory skickade ett sms i morse: "Good luck with the shoes", vilket naturligtvis var djupt ironiskt. För jag tjatar varje dag om att NU ska jag ut och köpa ett par vinterskor som inte har några stora dräneringshål i sig eller är kalla som Reinfeldts hjärta. Så jag skriver ut mig från kontoret, börjar promenera mot tunnelbanan... och plötsligt ser jag kaninen inom mig: en dvdbutik.

Tjugo minuter senare står jag på Sci-Fi Bokhandeln, Monkey Beach, Serie- och skivhandel, SubDVD (som just har bytt lokaler för övrigt) eller något annat morotsätande dvd-monster.

Och katten har helt försvunnit ur mitt världsbild. Jag tror inte det blir några vinterskor i år. Jag får stå där på nyårsafton, frysa tårna av mig och hoppas på bättre tider...