lördag, november 17, 2007

Sverige sämste filmtyckare slår till igen

Janne Ahlgren anses väl rent allmänt vara en av sveriges sämsta och mest amatörmässiga "recensenter". Med illa skrivna texter där humorn faller så platt att det blir pinsamt så är han en skam för Discshop. Läste just recensionen av nån japansk ubåts-film som verkar ganska trist och som jag troligen aldrig kommer att se. Som vanligt så attackerar Janne personer som kan tänkas tycka om filmen:

"Men å andra sidan kan jag inte finna någon film i närminnet som så väl skulle vara anpassad för ett småberusat gäng killar som vill skratta hejdlöst och såga ohämmat en film innan de drar vidare till närmaste krog där de blir avvisade av eventuella raggningsobjekt och ejekterade ut på gatan med garderobiärens stövelavtryck i ändalykten."

Så nu vet ni. Såna som kan tänkas faktiskt gilla den här filmen, och inte följa Jannes smak, är indirekt på samma nivå som fulla killar som supe och beter sig illa på en krog.

Personligen bryr jag mig inte om själva filmen. Det är helt ointressant, men som jag skriver i min text angående hur jag anser att en god recension ska vara så bryter amatörskribenten Janne mot egentligen allt. Speciellt när han attackerar läsarna och sätter sig själv och sin smak ovanför allt annat.

* Varna aldrig.
Det mest puckade som finns är ändå att varna för en film. Typ "Se den inte!", "Håll er ifrån denna usla produktion" osv osv. Att man är så övertygad om sin egna fantastiska smak att man faktiskt säger åt, och därmed klappar läsarna på huvudet, att inte se en film. Det är att överskatta sin egen smak och underskatta läsarnas smak. Jag rekommenderar hellre folk att se en film så att dom kan bilda sin egen uppfattning istället för att varna och se ner på läsarna. Detta hör ihop med vissa recensenter som gärna skriver att folk som gillar den här filmen är dumma i huvudet. Eller liknande. Det finns en hel del såna som direkt förolämpar sina läsare, och konstigt nog så köper folk det.


Janne är faktiskt en av anledningarna att jag inte köper speciellt mycket på Discshop nu för tiden. Jag har tre stycken rabattkuponger á femtio kronor styck liggandes bredvid dator, men jag drar mig jäkligt mycket för att använda dom...