fredag, november 16, 2007

Trams om jämtar

Stefan Nolervik har hittat en text på wikipeda om Jämtland och hur dess innevånare är. Givetvis är han upprörd över att man mer eller mindre anser jämtarna anses vara ett eget folkslag, och jag håller med honom.

Personligen anser jag det vara jämtarnas eget fel att dom benämnas på det här sätter eftersom dom alltid är så noga med att berömma sin egen godhet, sina unika egenskaper, sitt förhållande till resten av omvärlden och sig mer eller mindre som en egen folkgrupp.

Jag har sedan länge stört mig på denna vi och dom-mentalitet som alltid dyker upp, lustigt nog speciellt i mindre order. Det är smådjurs-syndromet, man måste vara extra kaxig för att synas medan storstäderna helt enkelt inte bryr sig. Och då man förstår att ingen bryr sig om jämtländska trams-presidenter och en onyttig och larvig patriotism så börjar man dra till med uttrycks om "fjollträsk" - som naturligtvis är en indirekt homofobisk uttryck, då en riktigt "jamte" är macho och manlig och inte som "bögarna i fjollträsk". Typ. Jag har hört mycket de femton år jag bott i Östersund.

Jämtarna är inte det minsta unika eller speciella. Inte heller härjedalingarna, sundsvallarna, stockholmarna, göteborgarna, invanrarna, bögarna, flatorna, politikerna... vi är alla exakt samma människor, lika värd, inte mindre unik än någon annan.

Men många har svårt att förstå det.