onsdag, november 28, 2007

Vårdat yttre?

Vad är det egentligen att ha vårdat yttre? Är det att, liksom Reklamfabriken i Helsingborg att ha Hitler-Jugend-stil, pingstkyrke-kostym och moderat-frilla som högsta mode? Eller är det ovårdat att ha piercings och färgat hår?

Åter igen så har vi något som handlar om vad någon anser vara vårdat. Jag tycker min goda vän Stellan ser mer välvårdad ut till exempel den läskige KD-ledaren, och det trots att den förstnämnde har tusentals piercings, tatueringar, smink och färgat hår.

Man KAN INTE ta hänsyn till vad människor som aldrig sett en svart person, som tror att homosexuella är pedofiler, som anser att livet tar slut när man fyller arton, anser. Bakåtsträvande konservativa som tror att allt var bättre förr.

Det enda man kan ta hänsyn till är människan som måste få ha sin frihet. Vi lever inte på femtiotalet längre. Vi fjäskar inte för nazisterna, som de "goda" svenskar och kristna vi var. Året är 2007 och acceptans för människors olikheter måste eftersträvas.

Visst finns det en massa människor som vill passa in sina medmänniskor i en mall, som ett dansband där alla ser likadana ut, beter sig likadant, har samma pingstkyrke-smak och röstar på folkpartiet.

Som arbetsgivare så skulle jag anse det vara viktigast att personen var trevlig och gjorde sitt jobb bra. Sedan om snubben ville klä sig i kvinnokläder, ha piercings eller klä sig i ortodoxa religiösa kläder - det bryr jag mig inte i.

Huvudsaken kunskapen, serviceandan och vänskapen finns där.