tisdag, december 18, 2007

Andreas Lundstedt har HIV


Andreas Lundstedt, schlager- och showkillen, går ut med att han är HIV-positiv. Jag har hört trista rykten bra länge, från fördomsfulla människor som tror att han är en galen HIV-man. Jag tror inte det stämmer, och hans beslut att gå ut och berätta om det är mycket bra och mycket moget. Som alla förstår så handlar inte HIV om att förbättra försäljningssiffror eller öka popularitet, så det är ett stort steg att ta.

Han är givetvis inte den enda offentliga personen som har HIV, men han är en av de få som vågat tala om det. Viktigt, eftersom HIV- och AIDS fortfarande är skamligt - vilket det inte borde vara. Det är en vardag för många människor, vänner till mig, och ju fler som vågar bli öppna om det desto mer avmystifierat blir det.

Läs mer på QX.

Gissa kvällspressen kommer att kasta sig över det här. Vi vet hur vissa giriga människor också har uttnyttjat det faktum att deras partners/ragg är HIV-positiva för att stämma dom på mycket, mycket pengar, inklusive fängelsestraff. Så jag hoppas att inget liknande händer här.

Lycka till Andreas och bra att du faktiskt vågar berätta om det.

Edit: Det tog ovanligt lång tid för skvallerpressen att ta upp detta (själv tog jag upp det igårkväll, 22.00), kanske för att dom ville sälja lite lösnummer först. Men nu har Aftonbladet skrivit om det, Expressen likaså och resten lär väl haka på så småningom. Jag har ingen ork att gå in på Flashback och se vad de övermoraliska (säger de själv) skvallerkärringarna där skriver, men dom har skrivit länge om Andreas HIV-status.

Själv har jag vetat om det ett bra tag (bögvärlden är liten, vet ni), och återigen så vill jag verkligen påpeka hur bra det är av Andreas att gå ut med det. Ännu ett sätt att krossa illasinnade rykten och en inspiration för andra HIV-positiva.