tisdag, december 18, 2007

Den dagen, den sorgen


Det är en sån där dag. Ni vet, när kunderna är förjävliga och allt går snett. Det var egentligen värre igår då jag spillde choklad på mig, kladdade ner min svarta polo och min svarta kavaj och var på allmänt dåligt humör.

Idag kändes det lite bättre, förutom att kunderna ringde som dårar mot slutet av dagen och problemen aldrig tycktes ta slut. Dessutom skulle jag träffa Joao, och Joao är som Joao är så han ansåg att Åhléns var samma sak som Centralen. Mer stressande givetvis. Men Joao är som (nästan) vanligt en mycket glad person med många intressanta upplevelser och idéer att dela med sig av. Jag visste inte att han satsar på att bli präst, protestantisk sådan, inom tre år, så det var en bra grej. Dessutom hade han sagt "dra åt helvete" åt en person han borde ha sagt det åt för länge sedan. Så det fick mig på gott humör.

Tyvärr hade han haft otur på mössfronten. Han hade tappat sin mössa igår, köpte en ny och idag, på centralstationen, så fick han den stulen direkt från sitt huvud. Någon hade bara grabbat tag i den, slitit den knoppen på honom och försvunnit in i folkmängden. Så vi gick och köpte inte en, utan två nya mössor till honom. Man kan aldrig vara säker anser Joao. Såg även Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson i shoppartagen. En skjorta och en alldeles för tajt kortärmad tröja blev det för denna allsidige underhållare.

Efter att ha skiljts från Joao, den livande prästen, så spatserade jag längst med Drottninggatan för att ta mig en titt på Bengans. En amerikansk man stoppar mig, välklädd och med en från nätet utprintat karta i handen. Han har tappat bort sig och han undrar vart på kartan han är. Tar mig en titt, vrider och vänder... allt känns fel. Sen inser jag att karln uppenbarligen har navigerat Stockholm city med en karta över Göteborg! Förklarar det för honom, och som den amerikan han är så tar han det med gott mod och jag pekar ut vilken väg han ska ta för att komma tillbaka till sitt hotell.

Mycket mer än så är det väl inte. Men jag piffar upp posten med en nytagen bild där jag låtit Gregory posera med sin Travis Bickle-frisyr på pendeltåget.