tisdag, december 04, 2007

Nollåttor och Surjämtar

Jag har alltid tyckt det varit barnsligt med Stockholmsmobbingen. Speciellt eftersom stockholmarna själva mer är nyfikna och öppna angående landsbygden. Nu bor jag i Stockholm och även innan har jag aldrig hört en stockholmare snacka skit om till exempel Östersund. Eller annan obygd. Däremot, i småstäderna, så är det alltid ett jävla barnsligt tjat om "fjollträsk", "nollåttor" och hur dryga, kalla, otrevliga och elaka storstadsbor är. Det är bara fånigt och trist. En stor gäspning som bara mer bygger på fördomarna om till exempel jämtlänningar som sura, bakåtsträvande apor. Vilket dom inte är. Inte mer eller mindre än någon annan i alla fall.

Det handlar ju om samma sak som rasism eller homofobi. Det man inte känner till är man rädd för och är man rädd så börjar man hitta på fördomar för bekräfta hur farligt det är där utanför sin lilla stad eller by. Givetvis finns det undantag. Givetvis finns det dryga stockholmare, men å andra sidan har jag mött lika många dryga östersundare.

Jag ser småstäder som små hundar. Små rackare som har sådan ångest över att dom är mindre att dom måste bjäfsa och gnabba för att få någon uppmärksamhet. Försvisso så får nog traditonellt Stockholm mer uppmärksamhet i media än Östersund eller Brunflo, men det är mer människor och det händer mer saker. Så det blir liksom naturligt. Dessutom så är det väldigt få svenska långfilmer som utspelar sig i Stockholm. Nästan för få. Det är bara småstäder runt om i landet som gäller tyvärr. Finns för få vettiga storstadsskildringar nu för tiden.

En typisk stockholmare är varken mer dryg, kall eller otrevlig än ett vanligt miffo på Östersunds gator. Allt handlar om den illusion som man gärna vill spä på. Samma sätt som Sverigedemokrater eller Bevara Äktenskapet arbetar alltså, och minst lika ointelligent.

Själv har jag sett mig som en fattigmansupptäcktsresande. Jag vill träffa människor överallt, jag vill lära känna människor, se bortom ytan och fördomar. Oavsett om det är en thailändsk bonde, en stockholmskis eller en surjämte. Alla är intressanta och alla är minst lika mycket idiotiska, älskvärda, puckade, underbara, ointelligenta, smarta, tokiga, lugna, kalla, varma eller bara sig själva... eller låtsas vara någon annan.