lördag, december 22, 2007

Recension: Transmorphers (2007)

Det är inte första gången jag går in på IMDB för att researcha lite om exploitationfilmer som jag gillar och ser att någon skrivit ett inlägg med rubriken ”Worst movie ever!!!”, alltid med minst tre utropstecken. Just när det gäller Transmorphers så har den fått sammanlagt 1209 röster och medelbetyget är 1,7 – vilket säger att de flesta hatar den mer än typ… Saddam Hussein, om vi antar att det är amerikaner som röstat. Naturligtvis stämmer inte det låga betyget… men mer om det senare.

Vi befinner någonstans i framtiden, jorden har tagits över av utomjordiska robotar som har slaktat mänskligheten. De som överlever gömmer sig nere i underjorden, men planerar givetvis att ta tillbaka sin kära jord och krossa robotinvasionen. För att klara av detta så väcker man upp den nedfrysta brottslingen Mitchell och hans kollega Itchy, båda hårda, brutala och ganska roliga hjältar som tar sig an uppgiften tillsammans med en brokig samling soldater – varav många är kvinnor för övrigt.

Planen är att själva en form av energikapsel som finns inuti roboten genom att hålla roboten vid liv så länge som möjligt, eftersom kapsel dör om roboten dör. Via kapsel så kan man skicka ut signaler som ska ta död på resterande robotar, vilket man ska göra genom ett stort torn – dit man också måste ta sig givetvis.

Så två svåra uppdrag, oräkneliga robotar och ett par tuffa hjältar. Kan det egentligen bli dåligt?

Svaret är nej.

Regissören Scott Leigh verkar ha haft en pinsamt låg budget att trolla med, och han har onekligen trollat. Första halvan av filmen har lite för mycket dialog, men ingen av den är direkt tråkig och foto och klippningen håller uppe intresset. Ett logiskt val då en så pass billig film oftast inte kan ha robotaction hela tiden, utan måste fylla ut med dialog. Genom hård bildbearbetning och snygg ljussättning (mycket skuggor) så har han troligen förvandlat ganska sunkiga kulisser till riktigt snygga sådana.

Robotscenerna är en vild blandning av riktigt dåliga animationer till en del som ser riktigt bra ut. Eftersom filmen hade en total produktionstid på tre månader så kan man väl inte säga att alla robotar ser färdiga ut. En del ser ut att befinna sig bokstavligen på en helt annan planet på grund av att dom har en annan ljussättning och verkar vara väldigt endimensionella. Men å andra sidan finns det snygga robotar också som smälter fint in i omgivningen och är hyfsat övertygande.

När det väl är action så är det mycket action. Det sprängs och skjuts, oftast och troligtvis inom samma område, men åter igen – med bra klippning, ljussättning och regi så fungerar det väldigt bra. Det enda som fungerar riktigt dåligt är de två slagsmålsscenerna som finns. Dom känns helt felplacerade och lider dessutom av väldigt dålig och förvirrande klippning. Troligen så kunde ingen slåss, och regissören försökte väl piffa till scenerna lite… vilket inte fungerade. Intressant nog så finns det en del skådespelare som kan agera och som har karisma att bära upp en ganska tunn story, så det har nog hjälpt filmen på traven en hel del.

Storyn i övrigt är typisk exploitation. Det finns klara inslag av Transformers, Terminator-filmerna, Blade Runner, Starship Troopers och intressant nog också den brittiska sextiotalsfilmen The Earth Dies Screaming, som jag tyckt till om här. Inget originellt att hänga i julgranen alltså, men god DTV-underhållning som är betydligt bättre än sitt rykte.

Angående IMDB-betyget. Jag tror inte, vilket regissören gör, att folk ger filmen dåligt betyg för att det är icke-engelsktalande personer som röstar. Det handlar om att flyta med strömmen, känna trygghet i gruppgemenskapen. Tycker många att den är ”worst movie ever”, ja, då måste väl det stämma? Det handlar också att folk har svårt för att acceptera lågbudgetfilm. Man har fått för sig att bara för att en film är billig så måste den vara världens sämsta film. Det är en ganska vanlig åsikt, och mycket av föraktet kommer från mainstream-nissar och folk som gillar ”kultfilm”, men som har svårt för modern kultfilm med datoranimationer i.

Men jag gillar den. Och jag tror nog en del av er kommer att gilla den också.