fredag, december 07, 2007

Yoko, Thomaz och en triangel


Jag nämnde för vännen Thomaz Ransmyr (köp hans skiva om döden, den är briljant!) att jag lyssnat mycket på Yoko Ono den här vecka och speciellt då albumet Yes, I'm a witch. Det visade sig att Thomaz hade mer att säga om sin relation med Yoko än vad jag kunde ana:

Jag gjorde en version av hennes "everyman has a woman who loves him" (från 1980) där jag ändrade texten så att den handlade även omo bögar och flator. Sen hade hon utställning och happening i Stockholm, jag var där med XXXXXX och XXXXXX från Malmö, och kulturhusets personal gav Yoko min skiva. 10 dar senare går hon officiellt ut med att hon ska göra en nyinspelning av sin låt, med titeln "everyman everywoman" för att stödja kampen för homosexuellas rättigheter - och mycket riktigt är det med "min" textvariant! Det är remixer av den singeln som du finner på albumet.

Ni har väl antagligen hört Imperial March, en av John Williams få lyssningsbara verk och något som kännetecknar hela Star Wars-serien? Det var min polare Kenneth som påpekade en väldigt störig detalj med det stycket. Om man lyssnar VÄLDIGT noga så hör man att med jämna mellanrum så ett... PING! Jepp, någon spelar triangel. Mitt i detta mega-verk så har man slängt in en stackar som slår på en triangel med jämna mellanrum, och ganska långa såna mellanrum också. PING! Efter ett tag blir det absurt störigt och det är svårt att sluta lyssna på den där jävla triangeln!

PING!

Damn you John Williams! Du skulle ha kört koskälla istället!