torsdag, januari 03, 2008

Alla dessa "vänner"...


Nej, detta är inte ett bittert inlägg överhuvud vänner övergivit mig :) Jag pratar om ordet "vännen" och "vän", detta närmast spröda och försiktiga ord som används så fort till exempel Kent Finell och hans pojkvän visar sig.

Inte bara Kent Finell givetvis, utan även Lennart Swahn, Bo Hansson (sportkommentatören alltså) och andra golden oldies. Alla har dom "vänner" och har haft vänner genom hela sitt liv. Inga män eller pojkvänner, utan "vänner". Om det sedan är något självvalt vet jag inte, men hade det inte byggt många broar och gett många andra äldre homosexuella ett självförtroende om dessa män kom ut ur sina garderober?

Nu vet väl alla att Kent är bög, men då blir det extra tragiskt över "vän"-ordet. Nä, Kent. Kom ut ordentligt snälla du. Många äldre skulle må väldigt bra då... och tro mig, det är inget fel att vara öppen med sin homosexualitet. Miljarder heteros är öppna om den, så varför inte alla homosexuella?

På tal om ordet "vän" så såg jag ett inlägg av en kvinna på filmcafe som beklagade sig hårt över att hon inte hade några vänner längre, att dom inte hörde av sig osv osv - speciellt eftersom hennes son är döende i cancer. Det är verkligen jättetragiskt, men å andra sidan - kvinnan ifråga är en uppmärksamhetsälskare. Det vet jag, då jag umgicks med henne familj när jag var yngre. En av hennes söner, Robert, var min "bästis". Det var en kvinna som hade ett sånt otroligt behov av att prata om sig själv, en typisk energislukare. Ett ego som inte rymde några andra än henne själv, och det verkar inte ha försvunnit.

Nu förväntade hon sig att alla hennes "vänner", hur nära vänner nu dom var, skulle komma krypande och trösta henne. Fast dom hade sviktit henne, eftersom få hade hört av sig när ingen visste om att henne son var döende i cancer. Typiskt beteende från en energislukare. Tror faktiskt på allvar att någon har koll på hennes familj utan att hon säger något.

Jag tycker det är tråkigt med sonen, som är 28 år och har barn, men jag tycker inte minsta synd om tanten - för allt handlar bara om henne själv, hennes ego och ännu ett försök att förminska människor omkring sig.

Är inte ordet "vän" överhuvudtaget ganska överanvänt? Hur många gånger har jag inte blivit kallad "vännen" av folk jag knappt känner eller som jag rent utsagt ogillar. Kompisar, polare, bekanta - det är helt andra saker, men det är väldigt få som jag uppskattar när dom kallar mig vän, och dom vet vilka dom är tack och lov.

Så sluta med falskheten. Vän är något man förtjänar och arbetar sig till. Det är inget man ska slänga ur sig för att visa lite falsk kärlek.