onsdag, januari 09, 2008

Förutom homosexuella då...

"Islams förbud mot mord är absolut"

"I islam är både mannen och kvinnan fria och självständiga och beslutar helt själva över sitt liv och sina relationer. Det är en grundidé i islam att ingen ska behöva anpassa sig till någon annans vilja av inre fruktan eller yttre hot. Var och en är ansvarig för sina egna gärningar"


Det är stora ord i denna debattartikel. Just dessa ord, "Det är en grundidé i islam att ingen ska behöva anpassa sig till någon annans vilja av inre fruktan eller yttre hot", klingar extra falskt när man tänker på det norska islam-haveriet, länk 1 och länk 2 eller kanske vad som hände nyligen i Iran.

Vissa muslimer har samma problem som vissa kristna, eller övriga religiösa grupperingar: man vägrar se felen och nackdelarna med sin religion. Allt är perfekt. Allt är underbart. Och alla är lika älskade och respekterad. Tillåt mig skratta.

Nä, som jag skrivit innan: det krävs att några intelligenta representanter för alla dessa religiösa grupperingar ställer sig upp och kräver upprensning i de egna leden och åsikterna. Kräva att just deras religion anpassar sig till det år vi faktiskt befinner oss i.

Men än så länge har det misslyckats. Och som den pessimist så tror jag aldrig vi kommer att få se några religioner som faktiskt praktiserar det dom påstår sig själv vara: kärleksfulla.

P.S. Jag var och såg Alien vs Predator 2 igår. Joao somnade som vanligt under visningen. När vi kom ut från salongen och utanför biografen på söder så ser Joao en skinhead och viskar till mig: "det står Böghatare på hans tröja". Jag vänder mig om. Jepp, han hade stora feta bokstäver på framsidan. Böghatare. Jag blev iskall. Vandrade hemåt i denna fuktiga kvällsluften och kände mig mer ledsen än någonsin.