måndag, januari 21, 2008

Kommentar angående kommentar

Detta skrev signaturen "me" (som givetvis är anonym, som alla som inte kan debattera ordentligt) angående mitt inlägg här nedan angående den senaste undersökningen om könsneutralt äktenskap. Jag har svarat, och även byggt ut svaret en aning här.

"Me said...
Vi kristna vill inte ha er i vår kyrka. Varför kan ni inte skapa nåt eget istället? Behöver ni andras bekräftelser på er kärlek? Vore intressant att höra ett svar på de här, inte för att jag förväntar mej nåt intelligent."


Hur kan du tala för alla kristna? Är är ganska naivt och inte speciellt intelligent? Min mor är kristen, talar du för henne också? Min mormor är Pingstvän, talar du för henne också? Min vän Leif är präst i svenska kyrkan, talar du för honom också? Eller för hans make? Eller min polare Micke, som är aktivt kristen? Talar du för dom också, eller är dom inte "äkta" kristna, gudfruktiga kristna för att dom hyser större människokärlek än dig? Det kanske är dags att ni utesluter homosexuella ur era kyrkor (vilket händer även nu för tiden kan tilläggas) så att dom inte riskerar att "smutsa ner" er lilla värld?

Varför behöver ni kristna bekräftelse för er kärlek egentligen, om jag ställer en motfråga? Varför vill ni ha rättigheten att gifta er och älska den ni älskar? Det vill jag gärna ha svar på.

Detta handlar inte om kyrkan, detta handlar om mänskliga rättigheter. Detta handlar inte om barn, detta handlar om kärlek och äktenskap. Vad ni gör i er kyrka bryr jag mig inte om, huvudsaken jag får ingå äktenskap som alla andra myndiga människor i Sverige.

Så fort någon börjar blanda in kvasi-diskussioner om polygami, incest och gud-vet-vad, så handlar det om att dom duckar för ämnet: varför vill dom inte att två vuxna människor som älskar varandra inte ska få ingå äktenskap och ha samma rättighet som heterosexuella? Om man inte hänvisar till bibeln, bort med bibelreferenser.

Varför vill ni inte att homosexuella ska ha samma rättigheter som heterosexuella?