söndag, januari 27, 2008

Min pappa, en del av den Svenska Synden


Fyllde trettio år förra året och tillbringade födelsedagen i en pingstkyrka, bisarrt nog. Men det var väldigt trevligt och det var också en av de få tillfällen jag fick tillfälle att umgås med farsan. Vi brukar ses ungefär var åttonde år och nu var det alltså dags igen. Han hade blivit lite slitnare och gråare, som man kan bli då man plötsligt åldrats åtta år sedan den senaste gången, men är fortfarande vassare på musik och politik än vad jag är.

När vi sitter där vid bordet och småpratar så slänger han plötsligt ur sig:

"Fredde, vet du om att jag varit med i en film?"

Naturligtvis blir jag förvånad. Jag trettio år, filmgalen och min far har aldrig sagt att han varit med i en film. "Jaså, vilken då?" frågar jag och han skrattar på det där auktoriserade pappa-sättet, lite småfnissande och nära till skrockande - ett skratt som jag själv har ärvt. Hans svar blev "Som Hon Bäddar Får Han Ligga" en svensk-tysk sexkomedi av Gunnar Höglund och med bland andra Sune Mangs och Jarl Borssén i biroller. Harald Leipnitz och Diana Kjaer spelar huvudrollerna, med alldeles för lite kläder på sig.

Farsan var 24-25 år, och med en käck och prydlig sjuttiotalsfrisyr. Farsan hade fått 50 kronor för att sitta en dag på flygplanet, vilket blev en så där tio timmar. En månad, väldigt försenat, fick han betalningen och det var dom mest lättförtjänta pengarna han någonsin tjänat.

Beviset finns här, taget direkt från den svenska dvd-utgåvan (utgiven av Klubb Super 8). Harald sitter och kysser någon brud så att polisongerna ryker och där bak ser vi hur min far låtsas titta ut mot den soliga svenska, oskyldiga sommarhimlen.

Min pappa, en del av den Svenska Synden-historien.