lördag, januari 12, 2008

Provfilmning

Jag var på provfilmning idag. Reklamfilm av något slag. Det var länge sedan jag var nervöst för nåt sånt. Senaste gången var det nog Camp Slaughter, där jag var väldigt nervös vid provfilmningen, fick rollen och gjorde en usel prestation! Läskigt.

Men efter dess och även idag så går det alltid smärtfritt. Man får en viss rutin efter ett tag liksom. Ser till att kunna replikerna utantill, vara väl förberedd. Känna lugnet. Inte svettas. Inte säga allt för dumma saker innan, under och efter provfilmningen.

Naturligtvis kunde jag allt närmast perfekt idag. Tyvärr så kunde min motspelare i scenen inte alls sina repliker. Låt oss kalla honom Lars, en mycket trevlig man. Troligen runt sextio år, pratglad och kvick. Tyvärr så hade han absolut ingen som helst kunskap i hur man memorerar en replik, hur man sätter sig in i en roll. Det rörde sig om fem-sex repliker i logisk följd som han inte klarade. Det var två manus vi läste, och i den enda hade jag nog mest repliker och i den andra hade jag bara en och han resten.

Problemet kanske låg i att han skulle tala med tre olika röster: sin normala, en mycket mörkare röst och sedan imiterar en kvinnlig röst. Detta i kombination med alla dessa repliker blev väl för mycket. Han blandade ihop hela tiden, jag försökte guida och regissera lite, men inget fungerade.

Dessutom så blandade han ihop alla namn också. Namnet i manuset, mitt namn och snubben som filmade oss. Jag fick hela tiden heta Klas till exempel.

När vi äntligen lyckades köra igenom "hans" reklamfilm en gång med hjälp av improvisationsövningar (dirigerade av mig kan tilläggas) så tackade vi varandra, han frågade mig vad jag hette nu igen och eftersom hans förvirring troligen smittat så svarade jag "Filip" och sade adjö.

På vägen ut såg jag en japansk liten flicka gå ut på gatan och släppa iväg en svart ballong.

Det var filmiskt. Minst sagt.