torsdag, februari 07, 2008

Dårfinken Christer i farten igen

Ser till min glädje att Christer Johansson, "videovåldets" svar på Åke Grens fixering vid homosexualitet, är i farten igen. Christer tror, och det har han trott i större delen av sitt liv, att ALLT ont beror på mediavåldet.

Detta trots att det egentligen inte finns några bevis för för kopplingen. Våld och elände har alltid funnits. Hade våldet direkt påverkar människor att begå våld så hade censorerna varit dom våldsammaste människorna på vår planet. Nu är dom våldsamma, men bara mot den fria tanken och kulturen.

Men Christer försöker desperat greppa efter de sista halmstrået. Ingen hyr in honom längre och betalar dyra pengar för ett illa underbyggt föredrag om hur Motorsågsmassakern (den från 1976 alltså, den farligaste filmen någonsin enligt Christer) påverkar våra ungdomar.

När jag tänker på så borde jag ha varit en enormt våldsam person efter allt jag sett. Och min mor borde gå ut och kicka ner folk på stan eftersom hon gillar martial arts-filmer. Och min far... och mina bröder. Min pojkvän. Mina vänner. Ja, herregud. Alla är vi våldsdårar i Christer Johanssons fantasivärld.