onsdag, februari 06, 2008

Tävlingshysteri

Det råder tävlingshysteri nu för tiden i skolan. Allt ska betygsättas, bedömas, stressas fram, man ska vara flitig och snabbtänkt, arbeta hårdare, längre, göra fler läxor. Och det konstiga är att man aldrig ser till individen. Man tror i sin enfald att alla barn (och alla vuxna för den delen också) arbetar precis lika bra, arbetar lika snabbt och har samma förutsättningar. Livet är inte en tävling. Det är något som myndigheter har uppfunnit för att hela tiden pressa människor. Givetvis är det Jan "Kappvändarpartiet" Björklund som stolt lägger fram detta förslag.

Tack och lov att jag inte tänker skaffa barn så att dom slipper genomlida den svenska skitskolan.

På tal om högerregeringen så ser jag att en moderat-kvinna, Marge Aab Svensson, fått gå efter att ha fällt grova rasistiska uttalanden om en medarbetare. Det är väl typiskt moderater, eller högern överhuvudtaget. Tror att kan kan göra, bete sig och säga i stort sett vad som helst. Hon förnekar givetvis, eftersom hon som moderat inte kan stå för sitt beteende, men slutar just den tjänsten ändå eftersom som hon *snyft snyft* "jag känner att jag saknar förtroende från mina partikamrater där". Sedan att tre personer vittar om hennes beteende visar ju bara hur dum hon är som inte erkänner.

Men som vi alla vet, moderaterna har sedan tidigare flörtat med Sverigedemokraterna och andra nazzar... så det är väl bara ett naturligt beteende.