lördag, mars 22, 2008

2 bra & 1 dålig


Ni får ursäkta att jag varit lite slö med bloggen de två senaste dagarna, men G är på besök och det är långhelg. Så jag känner att jag behöver vila lite, inte vara så aktiv som jag brukar vara.

Vi har hunnit med att se tre filmer sedan i torsdags, två väldigt bra och en mycket, mycket, mycket, mycket dålig. Den första vara I woke up early the day I died, med Billy Zane i huvudrollen och som producent. Den bygger på vad som anses vara Ed Woods sista genomföra manus och är en lysande slapstickkomedi med massor av bra skådisar i småroller. Även Ed Wood-veteranen Maila "Vampira" Nurmi har en cameo, och Ed Woods fru (om jag inte minns fel) får en liten roll där hon slår en handväska i huvudet på Billy Zane. Vi förväntade oss inget, men när vi började kolla så blev vi fast och älskade den.

I heart Huckabees var en fantastisk liten existensiell komedi med Jason Schwartzman, Dustin Hoffman, Lily Tomlin, Mark Wahlberg, Jude Law och ett gäng andra sköna skådisar. Jag betvivlade inte att den skulle vara bra, men åter igen blev jag tagen på sängen hur bra den var. Det är väl en vanlig filmnördfavorit vad jag vet, men för en gångs skull lever den upp till hypen.

Sedan har vi den där dåliga filmen...

10000 B.C.

Alltså, jag har inget emot korkade OCH underhållande filmer. Absolut. Jag älskar sånt. Och det var det jag fick se. Nu blev det istället en korkad och TRÅKIG film. Stentråkig. Lite action, och egentligen en enda långt trams därmellan med en story som i stort sett direkt lyft från Apocalypto - fast den filmen kunde faktiskt berätta en historia. Dialogen i 10000 B.C. var så dålig att folk fnissade högt och slutet när åldermodern gör en viss sak skapade gapskratt i publiken. "Dramat" om kärleken mellan en krigare och nån brud var så stentrist skildrat att jag fick ont i kroppen. Jag bryr mig inte om hur historiskt korrekt saker är och köper även att mammutar var med och byggde pyramiderna, så det reagerar jag inte på. Men det här var en film som var så dålig att jag mådde psykiskt illa efteråt. Ett sånt slöseri med biopengar.

Från och med nu heter den 10000 W.C.

När vi kom hem så hade Anneli skickade dessa läskiga sjöstjärnor till mig. Fy Anneli ;)