tisdag, mars 18, 2008

En dag på Filmhuset: Reklamfilminspelning med Palladium

Svettig, full med make-up och äntligen hemma efter ett par otroligt roliga timmar på Filmhuset. Palladium spelade in reklamfilm och jag spelade en av rollerna.

Regissör var Henrik Björn och tillsammans med projektledaren Frida och det övriga gänget från Palladium så skapade dom en väldigt fin och rolig stämning där man hade fullt förtroende som skådespelare.

Jag vet inte riktigt hur mycket jag för säga, men det är reklam som ska gå på TV3 och TV6 och i korthet så handlar det om vad innevånarna i ett hyreshus gör. Jag spelar pappa i en familj, och tillsammans med min fru så flippar vi ur och börjar hårdrocka när vi ser nåt musikprogram på TV. Våra nyvakna och sura barn står och tittar på oss med trötta blickar.

Lyssnade en del på Judas Priest på vägen dit, och sedan visade det sig till och med att man hade specialkomponerat en låt som vi skulle rocka till och även försöka sjunga med till. Kul!

Min dressman-utstyrsel hade jag testat veckan innan och den satt ganska bra faktiskt, bättre än jag mindes. Kanske gjorde att jag fastade dagarna före för att inte känna mig som en stoppad korv!

Detta är tredje gången jag arbetar i Filmhuset och det är lite nostalgi att vandra omkring därinne. Tyvärr är det inte som på film där statister i romardräkter vandrar förbi, folk som bär på fejkpalmer och sånt där härligt klyschigt. Däremot satt det skådespelare utanför studio bredvid och förberedde sig för sina tagningar. Det var Filmlance som spelade in en TV-serie, "Oskyldigt Dömd" tror jag den heter och ska börja sändas i höst. Såg nåt välbekant ansikte där, men jag kan inte placera det.

På balkongen inne i den långa korridoren så sitter filmposters, svenska givetivs, och jag ser "Gangsterfilmen". En gång när jag vandrade i korridoren med skådespelaren Olle Björling så upptäckte vi att han fanns med på den affischen. Svart kostym. Hård blick. Filmen skulle från början heta "En man steg av tåget" där Olle just var mannen som steg av tåget. Sedan blev han bortklippt, filmen bytte namn, men han hamnade i alla fall på affischen :)

Man hade byggt upp ett vardagsrum, som stod ungefär en och en halv meter ovanför golvet. Det var för att man skulle kunna börja med kameran (35 mm för övrigt) under golvet och fortsätta upp, filma oss i fem-sex sekunder, och sedan fortsätta upp genom taket till nästa lägenhet. Man tapetserade och möblerade om detta specialbyggda rum efter varje scen, och man hade gjort en jävligt bra jobb.

Jag trodde att jag skulle få huvudvärk förresten. Innan när vi satt och väntade så lossnade plötsligt det enda glaset i mina glasögon. Bara föll ut och lade sig bekvämt på min axel. Projektledaren Frida trodde det var rekvisitaglasögon och sprang iväg med dom och skruvade ihop dom igen. Bra service :)

Huvudvärk? Ja, för utan glasögon så får jag huvudvärk på några minuter. Men jag klarade mig undan det.

Inspelningen gick bra. En hel del väntan i börja då man arbetade mycket med ljussättningen. Själv blev jag jävligt slut efteråt. Jag skulle kasta mig upp ur soffan och falla ner på knä spela luftgitarr samtidigt som min fru brakade loss i soffan och det slutade med att vi sjöng duett i en banan som vi låtsades vara en mikrofon.

Efter något som jag tror var runt en och en halv timmes rockande så var vi klara. Regissören var väldigt nöjd och vi kände oss väldigt nöjda. Vi fick se på tagningar och vårt ego fick en fullträff när vi insåg hur snyggt och till och med roligt det var.

Jag tyckte jag kände igen regissören så mycket så jag var tvungen att fråga honom. Efter en stund så kom vi fram till att han hade gjort förtextvinjetten till Farligt Förflutet, en mycket dålig film som jag var medproducent på. Det var 2001 tror jag. Så där ser man. Han gick och blev regissör... och jag blev kundtjänstmedarbetare ;)

Toppenkväll. Toppenproduktion. Har bara gott att säga om Palladium och alla som jag fick äran att arbeta med. Ska bli kul att se resultatet på TV!