fredag, mars 14, 2008

Kjell-Erik Øye - Norrman


Detta är Kjell-Erik Øye, statssekrerare i Norge.

Nu är jag absolut inte fördomsfull mot norrmän (jag har norskt blod själv, morsan är halvnorsk) men här har vi ett 100% klart och tydligt fall där man kan se att denne man är norrman.

De äppelröda kinderna, det glada norrmanne-leendet och slipsen och skjortan som kanske inte riktigt passar ihop, men ändå är acceptabelt för att han är norrman och att han är en glad norrman. För att inte tala om det där koft-liknande plagget han har utanpå skjortan.

En gång i tiden hånskrattade folk åt mig när jag påstod att det går att se vilka som är från Norge, precis som man kan avgöra vilka som är danskar, finnar och svenskar.

Nu skrattar dom nog inte längre. Läxan är lärd och jag har gått vinnande ur tävlingen.