torsdag, mars 13, 2008

Musik 2

Jag håller på att gå igenom all den musik som jag kan tänkas vara intresserad av, vilket är mycket i nuläget.

Förutom en otrolig massa Serge Gainsbourg (och jag får även rekommendera cover-albumet från 2006, Monsiour Gainsbourg Revisited) så har jag smyglyssnat på mer fransk pop och rock. Den som har imponerat starkast är Benjamin Biolay vars Gainsbourg-doftande stil har fått mig på fall. Etienne Daho har jag också återbesökt. Blev inte så förtjust i hans senaste album, L'invitation. Lite för mycket... gubbigt för mig. Men å andra sidan så blir även Etienne äldre och albumet kanske växer ju mer jag lyssnar på det. Drog också ner Belinda Carlisles Voila, där hon tolkar fransk pop. Rekommenderas. Hennes tolkning av Bonnie et Clyde är fenomenal.

Fick en nostalgigrej och lyssnade in mig på George Harrisons feta dubbelvinyl All Things Must Pass, som jag alltid velat höra men aldrig fått tillfälle till. Helt okey, med Harrisons patenterade slingor. Tyckte dock att det var lite ojämnt, och för en gångs skull är jag benägen att anse att han allt hade kunnat slå till med ett enkelalbum. Då hade det blivit perfekt George Harrison-pop. Detta kom sig förresten av att jag fick ett enormt sug efter White Album, eller "The Beatles" som det egentligen heter. Världens bästa dubbelalbum och ALLA låtar är bra, och ytterst egensinniga. Man har kommit långt i sin Beatles-fetischism när man faktiskt frivilligt lyssnar och älskar Revolution 9. Men gillar man avantgarde så gör man.

Frank Zappa har varit en favorit sedan tonåren och jag passade på att lyssna igenom två album jag inte hört förut, The Yellow Shark och Jazz From Hell. Jag antar att det inte är musik för alla, men det är strålande jazz/modern klassisk musik som kan vara väldigt abstrakt ibland. Vad jag förstår det som så finns det inga improvisationer här, karln har skrivit dessa komplexa verk not för not. Mycket imponerande. Det blev några av hans mer "kommersiella" album också: Apostrophé, Overnite Sensation, Sheik Yeribouti och en av mina favorit, You Are What You Is. Det senare är ett utmärkt exempel på vilken multitalang Zappa var som kompositör. Mycket låg humor och märkliga ordvitsar och givetvis populärkulturreferenser, men också enormt skickligt skrivet och arrangerat. Det finns allt från gospel till country, uppblandat med jazz, pop, allmänna tokerier och en del tyngre rock. Dessutom hänger alla låtar ihop, otroligt nog.

På den elektroniska fronten så har det blivit, oväntat nog, Jean Michel Jarres första och senaste album: Deserted Places och Teo & Tea. Det förstnämnda är betydligt bättre med tv-spelaktig musik och inslag av "riktiga" instrument. Teo & Tea är dock betydligt bättre än vad han gjort på många år, med mer inrikning mot trance och elektropop. Klaus Schulzes soundtrack till p-rullen Body Love blev det också, vilket är rent utsagt mästerlig elektronisk musik. Tokbra. Kan inte rekommendera det nog mycket. Tankade ner Tangerine Dreams Atem också, men har inte varit sugen på att lyssna på den - som det brukar vara med Tangerine Dream av någon anledning.

Nick Caves senaste, Dig Lazarus Dig, fungerade inte alls för mig. Lite för... radiorockigt. Kan inte förklara. Men jag blev uttråkad. Betydligt bättre var, givetvis, Brian Enos och David Byrnes My Life In The Bush Of Ghosts. Etno-experimentellt så det stänker om det, men väldigt bra jobbmusik och schysta samplingar. I låten The Jezebel Spirit, så har man använt sig av en riktig exorcism som samplingar.

Känner mig lite som en trist skräckfilmsnörd utan liv, men det har blivit mycket filmmusik från italienska genrefilmer också. Claudio Simonettis musik till Conquest är otroligt bra och Goblin och deras musik till Contamination och Buio Omega. Stämningsfullt och orginellt. Fabio Frizzi har impat en aning på mig nu när jag lyssnat på honom långt borta från filmerna, och där har det blivit allt från The Beyond till Manhattan Baby.

Favoritspåret är nog ändå ledmotivet till A Lizard In A Womans Skin av Ennio Morricone och Francesco De Masis jazzscore till New York Ripper. Vacker som fan.

Vad har ni lyssnat på då?