torsdag, mars 27, 2008

Paranoida tankar angående eventuell homofobisk/sexuell symbolik i Dreamcatcher


Mitt ex David har just sågade Dreamcatcher, filmen alltså, och jag kom att tänka på den här fåniga texten som jag skrev 2003 och lade ute på nätet på min gamla geocities-hemsida. Jag vet faktiskt inte hur allvarlig jag var, men här kommer den i alla fall:

"Paranoida tankar angående eventuell homofobisk/sexuell symbolik i Dreamcatcher.

Ni får ursäkta min ytterst vilda fantasi, men ibland är det sånt som bara brusar upp inom mig och väcker min konspirationsådra till liv igen. Efter att ha sett Stephen King-filmatiseringen Dreamcatcher ikväll så kan jag meddela att min favoritådra åter igen har väckts till liv.

Naturligtvis ska ni ta det jag skriver med en nypa salt, eftersom det helt enkelt rör sig om en enkel sci fi-film från Hollywood, i likhet med t ex The Blob och Bodysnatchers. Kanske inte lika effektiv skriven som Bodysnatchers (både orginalet och nyinspelningen) men minst lika tacky och härligt överdriven som blobben. Men istället för eventuella konspirationsteorier om kommunistvarningar så ser jag här helt enkelt en lätt homofobisk film som säger sitt i hur man ska se på homosexuella och hur dom ska behandlas.

Jag vill också påpeka att är ganska stora så kallade "spoilers" i texten, så vill ni inte veta vad som händer så sluta läs och tryck här istället.

Vi inleder filmen med att introducera fyra stycken väldigt stereotypiskt manliga karaktärer, alla dock med sina små svagheter. Dom är länkade med varandra genom någon form av telepati, allt genom en från barndomen efterbliven kamrat. Efter en liten tripp ut i skogen där dom dricker öl, snackar avsugningar och jagar så börjar det givetvis hända väldigt märkliga saker.

Fyra machomän med rutiga skjortor och ölen i högsta hugg
En fetlagd man drasar in från skogen, han fryser och har märkliga utslag i ansiktet. Han har också otroliga gaser och detta märks tydligt, både med ljud och (i filmens handling) lukter. Han har blivit attackerad en en utomjordning som har "sått" ett monster i honom.

Detta monster liknar, och man behöver inte ha allt för vild fantasi för att se det, en stor penis, komplett med mynning och något som skulle kunnas ses som en symbolisk "sträng" (ni män vet vad jag menar) - något som egentligen är varelserns "mun". Den kommer dessutom ur analen på offret och roar sig sedan med att kläcka små ägg vars innehåll mer eller mindre är spemieformade små yngel.

Just skräcken för intrång i analen är stor bland publiken, både män och kvinnor, och jag såg både en och annan sitta och vrida sig i stolarna. Stephen King och filmskaparna har lyckats med "skräcken".

Utomjordningar får en intressant beskrivning av den galne generalen som leder anfallet mot dom. "Dom ser först ut som hur vi tänkt dom, stora ögon och babylen hud, men jag har sett hur dom ser ut". Lite senare får vi se lite mer exakt hur han menar. Vid ett anfall mot deras krashade rymdskepp så står dom och vevar med sina små feminina händer och skickar telepatiska meddelanden till helikopterpiloterna "Vi är inte farliga. Vi behöver hjälp" osv osv. I samma sekund som dom blir beskjutna så förvandlas dom till sitt rätta utseende: penisar med ben.

För nog liknar dom gigantiska penisar, komplett med ollonformat huvudet och avlång kropp som inte verkar ha några armar. Med dom små benen på så påminner dom inte så lite om dessa uppskruvbara plastpenisar som går att köpa i skämtbutiker och på andra ställen.

Man skulle kunna tolka Dreamcatcher som en våldsamt homofobisk scifi-thriller där rymdvarelserna symboliserar den till synes vänliga homosexuella massan och resten dom hederliga amerikanerna som riskeras att infekteras av "den röda smittan" (blodsjukdom? AIDS?). Genom just att dom homo…förlåt, utomjordningarna använder sig av analöppningen och bokstavligen sprider sin säd runt omkring sig utan urskillning så är det lätt för en paranoid hjärna att tolka det som att Stephen King/filmskaparna ser dom homosexuella om promiskuösa och våldsamma karaktärer som vill infiltrera det hederliga heterosexuella samhället.

Att dessutom Mr Gray, eller "Ister GAY" som han kallas av den efterblivne av filmens karaktärer, filmens "onding" underligt nog får en ytterst fjollig (= brittisk) dialekt med små lustiga skratt och utrop kan väl tolkas hur man vill, men vissa mindre vetande skulle kalla det för "bögigt".

Man kan också tolka det som en anti-kommunistisk ("den röda faran") film eller helt enkelt som en film som vill visa hur rymdmonster attackerar jorden och vi tar ihjäl dom. Jag leker bara lite med tanken på hur denna väldigt underhållande film skulle kunna tolkas.

/Fred Anderson"


Fast som vi alla vet vid det här laget, så gillar jag Dreamcatcher ganska skarpt.