söndag, mars 30, 2008

Recension: Dawn of the mummy (1981)

Jag är väl ingen expert på mumiefilmer och det är väldigt få som jag blivit fascinerad av. Karl Freunds The Mummy med Boris Karloff i titelrollen tillhör dock en av mina favoriter, och Mike Nevells The Awakening gillar jag. Sedan, fast jag skäms lite för att säga det, så gillar jag Russell Mulcahys Tale of the mummy också. Fast säg inget. Dawn of the mummy däremot är en mixad blandning av gott och ont.

Historien är lika primitiv som den ska vara. Ett gäng fotomodeller ska ta bilder på exotiska platser i Egypten. Man råkar springa på tre stycken gravplundrare och mer eller mindre tvingar till sig en gravkammare som plats för sina modefotografering.

I kammare så ligger Safiraman begraven tillsammans med ett gäng av sina närmast män och slavar. Givetvis ligger det en förbannelse över stället också och Safiraman och hans hejdukar återsuppstår från de döda (bland annat genom hettan från strålkastarna som fototeamet placerar i kryptan) och börjar ta livet av folk.

Det finns inte så mycket att säga mer angående handlingen. Det är ett klassiskt koncept som aldrig riktigt går ur tiden, men som aldrig blir vidare orginellt. Frank Agrama har fina och coola miljöer till handa, förvånansvärt bra gore- och makeup-effekter och ett gäng skådespelare som spelar över som om domedagen vore inne. Han gör sitt jobb bra och kompetent och får upp lite spänning och intensitet är det ska blodas.

Tyvärr så har manuset många problem, varav det främsta är att det inte händer tillräckligt mycket. Det finns många chanser till ett extra dödsfall eller till något läskigt, men manuset vandrar vidare som om man inte tänkt på möjligheterna. Man har helt enkelt varit för försiktig med sina karaktärer och sparat de flesta dödsfallen till den sista halvtimmen.

Just manuset och en hel del av skådespeleriet är svagheterna med filmen. Men miljöerna, effekterna och den fina stämningen gör att det blir en sevärd Fulci-aktiga zombie/mumie-film som dessutom verkar vara ett unikt samarbete mellan Egypten, Italien och USA.

Synd bara att det ännu inte finns någon riktigt bra utgåva av filmen. Anchor Bay's lider av att den uppenbarligen är tagen från en videomaster. Anamorfisk och allt, men på tok för suddig och platt bild. Men å andra sidan kanske den anses för trashig och dålig för att få den där lilla extra möjligheten. Fast när jag tänker efter: man restaurerar ju Jess Francos sämsta filmer så att dom ser ut som världsklass, så varför inte Dawn of the mummy?