tisdag, mars 25, 2008

Sigtuna

Vi var i Sigtuna i helgen. Det var faktiskt G som föreslog att vi skulle åka dit, titta på ruiner och äta en matbit (som vanligt alldeles för dyrt, eftersom det just är Sigtuna). Givetvis, det lät trevligt. Hade inte varit i Sigtuna på flera, flera år. Senast var kanske runt... 2001? Kommer inte ihåg. Har säkert åkt igenom där någon gång efteråt, eller varit i närheten.

Det tog tjugo minuter till min gamla hemstad, vilket var betydligt kortare än vad jag ens föreställt mig. Sigtuna verkar alltid så avlägset där på sin kant. Vi besökte S:t Pers Ruin och min gamla skola som ligger precis intill och S:t Olofs Ruin (tror jag den heter) som nu för tiden också var öppen för allmänheten. Det var den inte när jag bodde där.

Eftersom jag inte riktigt hittade längre i Sigtuna så använde vi gps för att hitta till en thairestaurang, som visade sig vara enbart hämta/hemkörning. Man gick upp på deras uppfart och plingade i en klocka. Så det sket vi i. Åt pizza istället.

Blev tvungen att titta bort till platsen där den gamla serietidningsbutiken hade legat. Den finns givetvis inte kvar, men lite nostalgisk blev jag faktiskt. Så mycket tidningar man köpt där.

Sigtuna är så litet. Och hyreshusen med de fattigare invånarna är väl gömda för turister och övriga invånare. Det är som om fattigdom inte existerar i Sigtuna. Fattigdom i Sigtuna är alltså normal inkomst. Hyreshus och skruttig bil. Men det enda man ser är dyra eller alternativt dyra OCH K-märkta hus.

Men bortom alla pälstanter, sagofigurer, stadshistoriker och kyrkostiftelser så döljer det sig en tråkig liten stad. Den blir aldrig riktigt levande. Som om den har fastnat i sin egen sagolika legend.

Men pizzan var god i alla fall.