måndag, mars 24, 2008

Strömsunds kulturchef, mackdöden och Fucking Åmål


När jag läser om mackdöden i glesbygden så kommer jag att tänka på Hans-Erik Dahlgren, kulturchef i Strömsund som i ett mycket förvirrat resonemang en gång förklarade för mig att Fucking Åmål bidrog till att alla ungdomar blev homosexuella, att det på något sätt också var länkat till att ungdomarna flyttade ifrån länet, vilket gjorde att det blev brist på riktiga män, det vill säga bilmekaniker. Nåt sånt var det.

Det var i alla fall det homosexuellas fel att glesbygden avbefolkades, eftersom homosexuella inte förökade sig på samma sätt om heterosexuella. Hans-Erik hade en homo-polare, en känd kompositör, som var i garderoben eftersom det var det enda rätta. Det tyckte både Hans-Erik och hans polare. Homosexuella ska inte vara öppna, det kan nämligen påverka ungdomar på fel sätt.

Jag skrev en debattartikel en gång på pagang.nu som genast censurerades bort eftersom man inom jämtlands kulturetablissemang ansåg att detta kunde reta för många. Jag påpekade det olämpliga med att ha Hans-Erik Dahlgren, storhomofob som kulturchef då hans åsikter om homosexuella kunde påverka hans attityder inom kulturen. Hans-Erik har själv skrivit krönika där, så man förstår att dom är rädda för honom.