onsdag, mars 19, 2008

Tack och lov, snart långhelg!

Det är speciella vibbar i luften när det vankas långhelg eller semestertider. Oftast är det tystare på jobbet, eller i alla fall behagligare. Plötsligt går stressen ner, de flesta kunderna orkar inte höra av sig utan bestämmer sig "för att ta hand om det där dom skulle ta han om för två veckor sedan efter långhelgen istället".

Jag tycker nästan ljuset förändras. Det blir ett klarare, himmelskt ljus. Solen skiner nästan alltid när det börjar nära mig, för att försvinna när själva ledigheten satt igång. Här på kontoret är det en lättsam stämning. Det är tyst. Inte alls samma stress runt omkring. Folk vet att dom kan sova som en gris på Fredag morgon. Så även jag.

Själv har jag tagit ledigt halva torsdagen också, vi brukar annars jobba hela skärtorsdagen av någon anledning. Men det är skönt att kunna kila hem där vid elva-tiden, eller som det troligen blir: möta upp G någon timme senare på stan, kanske ta en lunch och sedan åka hem och slappa.

Egentligen skulle G ha åkt till Polen, men han valde att ha en långhelg med mig istället. Tack för det gullet! Igår snackade vi om att gå på bio, se den där fåniga forntidsfilmen med mammutar, sabeltandade tigrar, pyramider och halvnakna män. Vi tycker båda att Anneli (G yrar hela tiden om hur vacker Anneli är, så jag vet inte riktigt om jag ska börja bli svartsjuk eller nåt ;)) ska följa med också, fast jag vet att hon kommer att bli upprörd över de förmodligen grova förvanskningarna över vår jords historia. Men det hör till när man ser sån här film med Anneli :)

Idag har jag extremt ont i nacken. Men så går det när man headbangar framför en kamera i ett par timmar i sträck. Jag gråter hela vägen till banken, som Liberace sa en gång.