onsdag, mars 05, 2008

Tjejmässan bidrar bara till förstärka den negativa kvinnosynen

Läser om Tjejmässan i Lit i LT. Fin tanke givetvis. Den har väl pågått i en hel del år nu, men kanske inte bara i Lit? Har fått för mig att den varit i Pilgrimstad också. Jaja. Oviktigt.

Det som slår mig och alltid har slagit mig är att den är så typisk "tjejig". Det handlar om modevisningar, smink, massage, hälsa, skönhet, pyssel och knåp, kläder och väskor.

Som utomstående, dessutom helt ointressad av dessa saker, så får det mig att tro att kvinnor (bara för att dom just är kvinnor) enbart är intressad av utseende och ytlighet. Som om alla bögar skulle vara intresserad av schlager eller alla heteromän skulle vara intresserade av tipsextra. Samma klyschor, fast omvänt.

Konstigt nog är det ingen som reagerar. Hade jag varit kvinna så hade jag blivit rejält uttråkad på en sån här mässa. Bara klyschor om hur kvinnor ska bete sig och vad dom ska tycka om. Inget av det mässan erbjuder är fel, men problemet är givetvis att det är så ensidigt att det inte finns något annat alternativ.

Tråkigt.