tisdag, april 22, 2008

Det bästa sättet att reta upp en Folkets Bio-medlem


Läste Orvens underhållande text där han bland annat nämner att han varit nere Folkets Bios rikskongress i Västerås (min födelsestad förresten) och försökte hålla truten i att han tyckte Die Hard var en bra film (vilket den är) och att Fanny och Alexander är en sellout av Bergman. Det senare kan jag inte svara på då jag är långt ifrån en Bergman-expert, men alla svenska filmare som gör mustiga familjekrönikor är lite sellouts av ren automatik.

Det bästa sättet, och jag hoppas att du läser Orven, att reta upp en Folkets Bio-medlem är att såga Dancer in the dark, Lars Von Triers enda hittills riktigt, riktigt usla film. Med en illa konstruerad historia, aptrista låtar som aldrig tar slut och dessutom ett icke-medvetet apatiskt framträdande av Björk. Dessutom så hyllades filmen för sin annorlunda approach, musikal med den handlingen, när folk helt glömde bort att det i stort sett är exakt samma film som Pennies from heaven (speciellt Steve Martin-versionen), fast med en talanglös apa i huvudrollen.

Detta, plus att jag rent allmänt sågade Peter Stormare som gjorde sin sämsta roll någonsin och att musikalscenerna var extremt ointressanta, sade jag till en kär medlem. Han började genast skaka, bli lite svettig och röd i ansiktet, ifrågasätta min smak och blev lite småarg faktiskt. Jag brukar göra Dancer in the dark-grejen ibland när jag är i rätt sällskap.

Nu har det gått en del år så många har nog insett att det bara var en billig och illa genomtänkt känslolek - alla Folkets Bio-tanter gillar när huvudrollen hängs på slutet och Peter Stormare spelar över - som faktiskt inte är speciellt bra.

Men testa gärna. Det är kul.